Fler än 50 000 lastbilar uppkopplade mot Mercedes-Benz servicenät

Publicerad tors, 04/29/2021 - 15:12

Mercedes-Benz system för att låta lastbilar kommunicera direkt med serviceorganisationen finns nu i fler än 50 000 lastbilar. I Tyskland har systemet fått antalet oplanerade verkstadsbesök att minska med 50 procent, rapporterar fordonstillverkarens svenska importbolag.

MB Uptime, som systemet heter, tar in data från bilens alla sensorer och kan berätta om problem innan de ens uppstår. Systemet ska hålla Mercedes-Benz lastbilar rullande och minska alla stillestånd. Systemet bygger på att data från lastbilens alla sensorer laddas upp till serviceorganisationens servrar och där analyseras i realtid. 

Med hjälp av AI och maskininlärning kan systemet lära sig känna igen problem innan de uppstår och med 50 000 uppkopplade lastbilar har träffsäkerheten blivit mycket hög. I Tyskland har det alltså enligt bolaget inneburit att antalet oplanerade verkstadsbesök minskat med 50 procent.

– Det kan vara tre mätdata som vart och ett för sig inte är något konstigt, men systemet kan ha sett att vid tidigare tillfällen så har samma data föregått ett större haveri, säger Tomas Gustavsson, servicemarknadschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige

– I en sådan situation blir åkeriet och chauffören direkt uppringda och en tid bokas in på närmaste verkstad.

Om systemet känner av ett mindre problem så kan det skicka ett servicemeddelande till åkeriet. Samtidigt får kundens verkstad reda på det så att de kan ta hem delar. Systemet är också kopplat till en portal där åkeriet ser status på alla sina lastbilar, och kan ge rekommendationer på vad som går att åtgärda själv.

MB Uptime är standard på alla Mercedes-Benz lastbilar som säljs i Sverige.

50 000 av Mercedes-Benz lastbilar i Sverige är utrustade med MB Uptime.