Eldrivna lätta fordon backar i försäljning efter slopad premie

Publicerad fre, 02/03/2023 - 09:36

I januari minskade andelen laddbara personbilar till 52 procent på nybilsmarknaden, från hela 75 procent i december. Även de eldrivna lätta lastbilarna backade. Totalregistreringarna för tunga lastbilar gick däremot upp kraftigt.

Den 8 november avskaffade regeringen premien för elbilar, gasbilar och laddhybrider. Om kontraktet skrevs på i tid så ges fortsatt bonus, men med en sänkning från 70 000 till 50 000 kr. I en analys av siffrorna från Mobility Sweden konstaterar 2030-sekretariatet att minskningen därmed är större än siffrorna visar då många av elbilarna som registreras de kommande månaderna är sådana som köptes innan premien avskaffades.

December var dock en rekordmånad, då många tog chansen att beställa sina bilar innan stödet försvann. Men effekten är ändå tydlig.

– 52 procent är inte bara lägre än i december, då många skaffade elbil innan bonusen sänktes, utan lägre än fjolårets snitt på 56 procent. Nu behövs riktad stimulans till de fordonssegment och de konsumenter där dieseln annars gör ovälkommen comeback, säger Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet.

För kategorin lätta lastbilar ses en ännu tydligare procentuell minskning sett till helåret, från 11,3 för 2022 till 7,4 procent i januari.

– Elektrifieringen har inte kommit lika långt för lätta lastbilar. Det medför att de drabbas särskilt hårt av den avskaffade klimatbonusen nu när antalet laddbara modeller ökar. Samtidigt betalar de fossildrivna modellerna en hög malus. Här är det viktigt att regeringen agerar snabbt och inför styrmedel för att omställningen inte helt ska stanna av, säger Sofia Linder på Mobility Sweden.

Antalet nyregistrerade tunga lastbilar gick kraftigt upp jämfört med december, från 289 till 455, en ökning på 57 procent. Hur många av dessa som var eldrivna framgår inte av rapporten.

 

Januari månads nybilsregistreringar (procent)
- Eldrift 28,8% (33,0% helåret 2022)
- Laddhybrider 23,3% (23.1%)
- Bensin 21,6% /21,9%)
- Elhybrid 11,2% (8,9%)
- Diesel 11,0% (11,5%) 
- Etanol 0,7% (0,7%)
- Biogas 0,8% (0,5%)
- Ospecificerat 2,6% (0,0%)