Investeringar i marktransport kan bidra till tillväxt

Publicerad tors, 10/18/2018 - 05:45

DHL presenterar nu en forskningsrapport om logistiklösningar inom marktransport. Av rapporten framgår att 75 procent av företagen anser att investeringar i marktransporter stödjer företagets tillväxt.

Av rapporten framgår att utvecklingen inom transportsektorn drivs av trender som e-handelns snabba tillväxt, urbaniseringen, big data och digitalisering. Avancerad teknik och nya tjänster förändrar hur företag och aktörer inom tredjepartslogistik hanterar globala transportflöden. Som ett resultat av detta har förväntningarna på servicenivåer, nya marknader, nya marktransportlösningar ökat.

DHL lanserade nyligen sin senaste forskningsrapport om logistiklösningar inom marktransport. Rapporten visar att den snabba utvecklingen i sektorn förändrar det sätt som företagen tänker inför köp av transportlösningar. Studien, som baseras på intervjuer av transportköpare och operatörer runt om i världen, visar att 83 procent av företagen är villiga att betala mer för mervärdestjänster om de innebär en mätbar avkastning på investeringen.

”The logistics transport evolution: the road ahead” är en rapport från DHL Supply Chain baserad på en studie från Lieberman Research Worldwide, LLC (LRW). Studien beställdes av DHL för att identifiera faktorer som påverkar marktransportlogistik och hur företagen anpassar sig till nya, tillgängliga lösningar för marktransport. Rapporten konstaterar att 71 procent av företagen i studien anser att marktransporter är en strategisk fråga för företaget. Företagen är överens om det finns en direkt korrelation mellan marktransporter och affärsverksamhet (75 procent) och anser att investeringen för marktransporter, både i tid och resurser, stödjer företagets försäljning.

-Transporter är utan tvekan en framgångsfaktor, och resultatet i studien tyder på att företag inom alla branscher på olika marknader förstår dess strategiska värde, säger Javier Bilbao, Global Transport Lead & CEO i DHL Supply Chain i Latinamerika.. Vi genomförde studien för att få kunskap om exakt vad företagen förväntar sig av sina transportörer både idag och imorgon. Undersökningen visar att kunderna alltmer letar efter kompletta lösningar med global räckvidd eftersom det ger dem möjligheter att lösa många av de frågor och krav som ställs på transporter idag.

De globala förändringarna i dagens näringsliv har också ändrat förutsättningarna för marktransporter. 65 procent av de tillfrågade företagen anser att den exponentiella tillväxten av e-handeln har en betydande inverkan för leveranskedjan de kommande 1-2 åren.

-Tekniken kommer att vara central för att navigera i den här nya eran av marktransporter, det visar också DHL:s studier inom digitalisering, säger Javier Bilbao. Artificiell intelligens (AI) och Big Data:s förmåga att analysera och hantera orderprofiler och fraktmönster i företagens alltmer komplexa och krävande driftsmodeller, innebär att de nu anses som viktiga tjänster, snarare än bara ett mervärde. 

Den förändrade affärsdynamiken sker över hela världen, med variationer beroende på marknaders mognad och på konsumenternas krav på leveranser. I Latinamerika prioriteras marktransportleverantörer vid leveranser ”on-time”, medan i Europa, som är en mognare marknad, är optimering av transportnätverk i fokus.
I studien lyfts också andra samhällsfaktorer fram som utmaningar. 61 procent av företagen anser att urbaniseringen är en faktor som västenligt kommer att påverka deras framtida verksamhet. Teknologin och dess förmåga att hantera komplexa miljöer ses alltmer som ett standardkrav för aktörer inom tredjepartslogistik. Mer än två tredjedelar, 67 procent, av företagen anser att Big Data och AI är tjänster som aktörer inom tredjepartslogistik måste kunna erbjuda sina kunder.

Text: Arne Andersson