Inquire inför ny leveranstjänst

Publicerad tors, 10/18/2018 - 05:51

Logistikföretaget Inquire lanserar nu en leveranstjänst – Happy Delivery – med fokus på hållbarhet, service och slutkundens upplevelse av leveransen. 

- Nu har vi testat delar av den nya tjänsten med vår kund, DLP, och resultatet är mycket bra, säger Inquires vd Christer Strand.

Inquire utvecklar och ansvarar för stora aktörers leveranser, ofta genom att ta ansvar för hela den operativa driften. Koncernen Elkjop, där svenska Elgiganten ingår, är en av kunderna. En annan är DLP, vilka erbjuder logistiska helhetslösningar för importörer av alkoholhaltiga drycker i Sverige och Finland. Tillsammans med dem har man testat sin tjänst Happy Delivery.

DLP levererar bland annat drycker till hotell, restauranger och caféer i Stockholmsområdet. I det uppdraget har Inquire förändrat betalningsupplägg och sett över chaufförssituationen.

För DLP:s logistikchef Jimmy Isaksson var det framförallt betalningsupplägget han var orolig för.

- I ärlighetens namn var det nya betalningsupplägget lite läskigt för oss i början, säger han. Vi gick från att ta betalt per leverans till en löpande debitering per timme. Det kanske låter som en liten skillnad, men det var en betydande strukturförändring för oss. Effekten är att chaufförerna nu kan ge varje mottagare en helt annan servicenivå. Nu behöver de inte stressa vidare. Tar en leverans tio minuter extra gör det inget. Kvaliteten på leveranserna har gått upp samtidigt som de även blivit mer kostnadseffektiva.  

Inquire har också säkerställt att det är samma chaufför som levererar vecka efter vecka. Riktigt bra åkare som bryr sig, som kan rutinerna på varje ställe och bygger relationer med restaurangerna. På vissa krångliga leveransplatser har man även köpt in specialpirror eller byggt särskilda ramper.

Det här är dock bara början för Happy Delivery. I framtiden ser Inquire att den som levererar exempelvis en tvättmaskin till en privatperson också ska kunna installerar den. Dessutom vid den tid på dagen som kunden önskar installationen. 

- Dagens logistik och leveranser är en kvarleva från statliga postverk runtom i Europa, säger Christer Strand. Allt på transportörens villkor och väldigt lite utifrån kundens och slutkundens behov. Det ska vi ändra på.

Text: Arne Andersson