Ford är Årets Lastbil 2019
Efter 32 års frånvaro från den europeiska marknaden för tunga lastbilar kunde Ford på onsdagen, den 19 september, kamma hem segern i International Truck of the Year 2019 – en titel som Ford även fick 1982 då de rullade ut sin senaste europeiska lastbil – Ford Cargo.
Den gången var det främst distributionstransporter som Ford Cargo var känd för – den här gången heter lastbilsmodellen F-Max och tillhör snararare segmentet som Fords legendariska modell Transcontinental tillhörde. Transcontinental tillverkades under perioden 1974 – 1984 i Nederländerna och i Storbritannien av Foden Trucks.
I dag har Ford 142 serviceverkstäder i Västeuropa, men det är främst kunder i Östeuropa som är potentiella köpare till nya Ford F-Max. Enligt vad Svensk Åkeritidning erfar, kommer det att dröja ett antal år innan F-Max finns tillgänglig för lastbilsköpare i Sverige.
Nya Ford F-Max har en effekt på 500 hästkrafter med sin EcoTorq Euro 6 motor.
Gianenrico Griffino, ordförande i International Truck of the Year, delade ut utmärkelsen International Truck of the Year 2018 på IAA-mässan i Hannover på onsdagen, den 19 september till Haydar Yenigün, vd i Ford Otosan.
Nya Ford F-Max tillverkas i Turkiet hos Ford Trucks, som ingår i joint venture bolaget Ford Otosan. Ford och turkiska buss- och lastbilstillverkaren Otosan kontrollerar vardera 41 procent av aktierna i Ford Otosan. Resterande aktier är tillgängliga på aktiemarknaden.
Tre kandidater gjorde upp om titeln International Truck of the Year 2019. Utöver Ford F-Max kandiderade även Volvo med sin nya LNG-lastbil och Scania deltog med sin nya generation av lastbilar för stadsdistribution – L-serien.
Ford F-Max är en dragbil för fjärrtrafik. Bolaget har som ambition att få fotfäste på hela den europeiska marknaden för långväga lastbilstransporter.
Drivlinan i Ford F-Max består av en 12,7-liters Ford Ecotorq Euro 6-moter med 600 hk kombinerat med ZF:s 12-stegs Traxon automatväxellåda.
– Med introduktionen av F-Max har Ford Trucks levererat en välutvecklad dragbil, som kan bli en betydande ny aktör på den starkt konkurrensutsatta marknaden för långväga lastbilstransporter i Europa, säger Gianenrico Griffino, juryordförande i International Truck of the Year Jury.
Juryn i International Truck of the Year består av 25 fackpressjournalister från lika många europeiska länder.