Bosch förbättrar stadsmiljöer med eldrivna bud

Publicerad tis, 08/21/2018 - 10:12

Då e-handel i allt större utsträckning blir det föredragna sättet att handla på fylls storstäderna med olika bud- och leveransfordon. Med tillströmningen av fordonen kommer mer utsläpp och oljud. För att göra trafiken mindre påfrestande för invånarna och miljön presenterar nu Bosch ett system som kan elektrifiera en stor del av städers budflottor.
 

– För att hålla jämna steg med efterfrågan på varor i städerna, krävs det en omarbetning av leveranstrafiken, säger Dr. Markus Heyn, styrelsemedlem i Robert Bosch GmbH. Nu tar Bosch e-mobilitet dit det för skillnad.
Målet är att skapa lösningar som snabbt kan integreras och tillgodose fordonstillverkarnas olika behov. Med drivlinan eCityTruck har Bosch tagit flera komponenter såsom en elektrisk motor och kraftelektronik och kombinerat dem i en enhet. Detta sparar på delar, vilket inte bara gör drivlina mycket effektivare, men också mer överkomligt.

Tack vare den lättintegrerade lösningen slipper biltillverkarna den tidskrävande processen att själva utveckla nya komponenter utan låter dem få ut eldrivna fordon på marknaden snabbt.

– Boschs elektriska drivlinor för kommersiella fordon har potential att förändra bilden av stadsleveranstrafik, säger Dr. Markus Heyn. Vi får elektriska skåpbilar redo för massmarknaden.
Elmotorer är speciellt fördelaktiga i just budfordon, då de kan utvinna energi från den start och stopp-frekventa körningen och på så sätt generera ännu längre räckvidd. De mycket tystare elmotorerna kan också leda till att invånarna har mer överseende för leveranser vid okonventionella tider. Det innebär att leveranser kan ske under mindre trafikerade tider, så som tidig morgon eller kväll. Elfordon har dessutom fördelen av att få köra på sträckor som är avstängda för fordon med förbränningsmotorer.

De första eCityTruck-utrustade fordonen kommer rulla ut på vägarna under 2019.

Text: Arne Andersson