Adlibris kraftsamlar på sista milen

Publicerad ons, 07/11/2018 - 12:11

Adlibris lanserade den 2 juni i år Adlibris Go – en ny tjänst som levererar till kunder oavsett om de är på jobbet, hemma eller exempelvis vid en badplats. 

Det är produkter som man kan tänkas behöva inom kort varsel som finns bland sortimentet, till exempel mat och hygienartiklar. Denna tjänst gäller hela Stockholms innerstad och leveransen ska inte dröja mer än 60 minuter.

- Sista milen är viktig för oss för att ytterligare konkurrera med fysisk handel, säger Marla Shadloo, affärsområdeschef i Adlibris Go.

Hon berättar att en leveranstid på under timman gör det möjligt med en e-handel som ett ”skönare alternativ” än att handla i stan i sista minuten för att till exempel köpa en present eller för att köpa snacks till fotbollskvällen. Regeringsgatan 55 i Stockholm är utgångspunkten för Adlibris Go, för det är där lagret finns och logistiken utgår ifrån. Leveranserna sker i samarbete med Airmee.

Produkterna är i stort sett detsamma som man kan hitta i en välsorterad närbutik där det finns mejeriprodukter, skafferivaror, godis, hygienartiklar och dryck. Dessutom har Adlibris Go också presenter, som till exempel böcker och leksaker.

Cajsa Malm, chef för Adlibris Next, säger att fokusområdet de har för Adlibris är snabba leveranser samt att den sista milen är extra intressant då de alltid strävar efter att kunderna ska få det enkelt och bekvämt.
- Med Adlibris Go kommer våra kunder känna igen sig i den enkelhet och samtidigt hitta nya produktsegment som man tidigare inte förknippat med Adlibris, säger hon.

Text: Laura Karlsson