Tyskland inför Maut på alla landsvägar

Publicerad ons, 07/04/2018 - 11:37

Sedan den 1 juli är – utöver tyska motorvägar – även samtliga landsvägar i Tyskland – så kallade Bundesstrasse – belagda med vägavgift (Maut) för tunga lastbilar över 7,5 ton. 

Vägavgiften för lastbilar omfattar ett vägnät om 5 200 mil i Tyskland. Därmed kommer Tyskland att förfoga över världens största sammanhängande vägnät som är avgiftsbelagt för lastbilar.

- Vägavgiften för lastbilar på alla landsvägar startade punktligt, säger den tyske trafikministern Andreas Scheuer. Framöver kommer det att under perioden 2018 till 2022 varje år strömma in 7,2 miljarder euro (läs motsvarande cirka drygt 70 miljarder kronor, red anm) i intäkter för lastbilars vägavgifter, som vi kan investera i moderna och säkra vägar i hela Tyskland. Det är en ökning med cirka 2,5 miljarder euro (läs motsvarande cirka 25 miljarder kronor, red anm) per år jämfört med hittills. Det är inte bara våra företag som drar fördel av att vi kan hett stabilt och pålitligt vägnät – detta kommer dessutom att gagna samtliga bilister.

Vägavgiften för lastbilar övervakas och registreras med så kallade kontrollpelare vid de tyska landsvägarna och portaler över motorvägarna. Utöver detta finns stationära och mobila kontrollfunktioner som sköts av tyska myndigheter inom godstrafiken.

Tillsvidare gäller befintliga belopp för vägavgifter för lastbilar på de tyska landsvägarna och motorvägarna.

Vägavgifterna kommer dock att anpassas och den 1 januari 2019 sker en reglering av dessa avgifter för lastbilar. Beslut kommer att tas i den tyska riksdagen (Bundestag) under hösten. Det kommer även framöver att handla om en enhetlig vägavgiftstaxa för motorvägar och landsvägar. Tyngre fordon, som belastar vägnätet hårdare, ska också betala mer avgifter till den tyska statskassan. Detta innebär mer rättvisa tariffer. Från och med januari 2019 kommer eldrivna lastbilar att befrias från vägavgift. Vägavgiften kommer även anpassas när det gäller bullernivåer och utsläppsnivåer. Ju högre bullernivå och ju högre utsläppsnivå en lastbil har, desto högre blir vägavgiften. Och tvärtom, ju lägre bullernivå och ju lägre utsläppsnivå en lastbil har, desto lägre blir vägavgiften.

Ytterligare utförlig information finns på det tyska trafik- och infrastrukturministeriets och på Toll Collects hemsidor:

http://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/Articles/StV/Tolling-Scheme/hgv-tolling-scheme-2018.html

https://www.toll-collect.de/en/toll_collect/microsites/sv/svenska.html