Kameror ska öka säkerheten i tunnlar

Publicerad ons, 07/04/2018 - 11:44

Under sommaren kommer kameror att sättas upp i fyra stora tunnlar i Stockholm och Göteborg. Målet med detta är att bilisterna ska hålla hastighetsgränsen även i tunnlar för att rädda liv.
 

Hur allvarlig en trafikolycka blir beror helt på hastigheten och i vägtunnlar håller bilister ofta en hög hastighet vilket gör att olyckor där får allvarliga konsekvenser eftersom att tunnlar är slutna och det är en begränsad utrymningsväg. Det är även svårare för utryckningsfordon som ambulans, polis och brandbil att ta sig fram i tunnlarna.

Trafikverket och Polisen sätter nu ut trafiksäkerhetskameror i Gnistängstunneln och Lundbytunneln i Göteborg och i Norra och Södra länken i Stockholm. I Lundbytunneln byts de befintliga kamerorna ut mot nya. Eva Lundberg, nationell samordnare på Trafikverket, berättar att de sätter ut kameror i de tunnlar de bedömer att risken för olyckor är som störst.

Anledningen till att sätta ut trafiksäkerhetskameror är inte att ge böter till de som kör för fort, utan för att trafikanterna ska hålla hastighetsgränsen och därmed rädda liv. Vid infarterna till tunnlarna kommer det finnas både hastighetsskylt, kameraskylt och information om hur lång sträcka som har kameror. Väl inne i tunneln berättar Eva Lundberg att kamerorna inte kommer att synas på det sätt som de syns på en vanlig väg. Kamerorna kommer vara inbyggda i taket för att de inte ska bli nedsmutsade som de lätt blir i tunnelmiljö.

Trafikkamerorna som kommer placeras ut i tunnlarna skiljer sig något från vanliga trafiksäkerhetskameror, framförallt deras yttre skydd för att kunna klara av tunnelmiljön.

Text: Laura Karlsson