Göteborgs Hamn kraftsamlar för framtiden

Publicerad tors, 06/28/2018 - 08:03

Den 20 juni ägde en paneldiskussion rum där näringsminister Mikael Damberg och kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Ann-Sofie Hermansson, tillsammans med representanter för hamnbolaget i Göteborg träffades med representanter för de globala rederierna som använder Göteborgs hamn som färdväg. 

Under paneldiskussionen låg fokus på näringslivet och politiken, och hur de två kan samverka för att återuppbygga godsvolymer och kundutnyttjade av containerterminalen i Göteborg. Göteborgs containerterminal är nämligen den enda i Sverige som har kapacitet nog att ta emot de större, internationella rederiernas massiva fartyg. Detta är nämligen viktigt för Sveriges ekonomi och dess roll som industrination.

- Jag tror det är ett gyllene läge just nu för vi har fått flera positiva besked, bland annat att vi i regeringen ska skjuta till pengar till farledsfördjupningen som är viktig för hamnen långsiktigt, säger Mikael Damberg. Arbetsmarknadens parter har också hittat en modell för att gå framåt i de frågor som rör den arbetsrättsliga konflikt som varit.

Han menar också att det skapar ett lugn och framtidstro för hamnen. Han berättar att de på mötet enades om att alla tillsammans har ett gemensamt jobb att göra att visa alla inblandade att Göteborgs hamn är tillbaka.

Det en timme långa mötet var som ett första initiativ till en tidlig näringslivsdialog efter förledsfördjupningsbesked och Svenskt Näringslivs och LO:s överenskommelse som nyligen presenterades. Förra årets konflikt ledde till att volymerna i Göteborgs hamn var låga historiskt sett, och det medförde konsekvenser för svensk industri. Volymerna är dock på väg tillbaka nu efter att många transporter till andra länder skett via lastbil.

Med en försiktig optimism visade de deltagande i mötet att de kan börja lita på en arbetsro i hamnen och att containerterminalen ska börja operera igen. Henrik Kristensen, vd i containerterminalen APM Terminals Sweden i Göteborgs hamn, deltog också på mötet med redarna, som vill ha goda argument för att övertyga sina huvudmän globalt att börja använda Göteborg precis som de gjorde förr, om inte ännu mer.

Magnus Kårestedt, Göteborgs Hamns vd, uttryckte sin glädje över den goda dialogen de hade tillsammans med ministern och hamnens kunder.

- Det krävs att alla parter nu drar sitt strå till stacken för att upprätta förtroendet för Göteborgs hamn, säger han. Det är glädjande att regeringen ser Göteborgs hamn som den nationellt viktiga godsnav vi är och att man är beredda att ge det nödvändiga stödet.

Text: Laura Karlsson