EU: Praktiska förutsättningar i fokus i tredje mobilitetspaketet

Publicerad fre, 05/18/2018 - 08:52

EU-kommissionen har den här veckan presenterat mobilitetspaket 3 med fokus på praktiska förutsättningarna för en hållbar, rättvis och säker inre marknad för vägtransporter.
 

Först kom mobilitetspaket 1 i maj 2017 med 7 förslag och en rad rapporter med åtgärder till förbättrade villkor för åkerier och lastbilsförare som är verksamma inom EU:s inre marknad för vägtransporter.

I november 2017 kom mobilitetspaket 2 med fokus på miljö och klimat för vägtransporter. Detta paket innehöll åtminstone 4 förslag och en rad andra dokument.

Och nu i mitten av maj 2018 släpper EU-kommissionen mobilitetspaket 3 med fokus på trafiksäkerhet, intelligenta system för transporter (ITS) och infrastruktur, digitaliserade dokument och inte minst förslag om standarder för koldioxidutsläpp från lastbilar. Dessutom innehåller mobilitetspaket 3 ytterligare 8 nya förslag och en rad vägledande dokument.

Mobilitetspaket 3 har mer fokus på praktiska och konkreta initiativ för att förbättra en rättvis konkurrens inom EU, mera moderna transporter, fler säkra transporter och fler klimatvänliga transporter.

Mobilitetspaket 3 innehåller sammanlagt 8 förslag om:

Reviderade regler för säker infrastruktur.
Meddelande om intelligent och sammanlänad mobilitet.
Förslag om elektroniska fraktdokument.
Förslag om bättre implementering av det trans-europeiska transportnätet.
Förslag om snabbare implementering av nya dimensioner för lastbilshytter.
Förslag om märkning av däck.
Koldioxidstandarder för lastbilar.

Paketet innehåller många viktiga element. Men all uppmärksamhet har fokuserat på förslaget om koldioxidstandarder för lastbilar. Det här är första gången som EU försöker sätta standarder för koldioxidutsläpp från lastbilar.

Förslaget kommer efter att det blivit en stor framgång för reduktion av andra emissioner från lastbilar, till exempel kväveoxid, genom Euro-normerna och sedan de konstaterat att transporter på land, till sjöss eller i luften svarar för en allt större andel av koldioxidutsläppen, eftersom andra sektorer har reducerat sina utsläpp avsevärt. Med andra ord, något måste göras.

- Här råder bred enighet, men det är också här det slutar, säger Sören Larsen, chef för Nordic Logistic Association, som är de svenska, danska och norska åkeriförbundens gemensamma representation i Bryssel. För frågan är hur stort krav på reduktion av utsläpp det kan ställas. Det är en balans mellan att få en större reduktion än vad ”business as usual” skulle ge och för att fortsatt säkra att den europeiska lastbilsbranschen kan överleva, och att åkeriföretagarna kan få avkastning på sina investeringar i befintliga fordon. Det är ingen enkel ekvation. Med det här senaste förslaget verkar kommissionen att ha försökt att hitta den gyllene medelvägen mellan de förslag som ar cirkulerat i Bryssel de senaste veckorna: 7 procent – lastbilstillverkarna – och 24 procent – klimatorienterade transportköpare. NLA har valt att inte ta ställning till om någon av siffrorna är korrekta eller ej, men har dock klargjort, att man inte ska förvänta att stora reduktioner kan uppnås, utan att det kommer att kosta i form av högre omkostnader, nya investeringar och effekten av investeringsmönster som störs. Vi accepterar inte att åkarna sitter där med notan, och samtidigt fruktar att transportköparna har orealistiska förväntningar på kortsiktiga ekonomiska vinster från den reduktion av bränsleförbrukning, som koldioxidstandarden naturligt kommer att ge.

Även andra element i förslaget om standarder blir också viktiga, nämligen de mekanismer som typiskt föreslås för hur man beräknar om producenterna har levererat den reduktion som krävs.

- Detta är mycket tekniska system, som inte drar till sig särskilt stor uppmärksamhet, men som är mycket viktiga för nordiska åkeriföretagare, säger Sören Larsen. Norden beskylls för att ha åstadkommit stora reduktioner av koldioxidutsläpp genom användande av biodrivmedel och genom användning av modulekipage. Frågan är hur dessa förbättringar avspeglas i koldioxidstandarderna, så att vi inte måste påvisa andra reduktioner för att uppfylla några skrivbordskrav, utan att det har någon miljömässig effekt.

Andra nya förslag som ingår i det tredje mobilitetspaketet är också mycket viktiga, men mer på en praktisk nivå. Förslaget om mer säkra fordon innehåller bland annat installering av system för att göra lastbilsföraren uppmärksam på exempelvis cyklister framför eller vid sidan av fordonet och förbättrad sikt för chauffören.
Förslaget om elektroniska fraktdokument är också viktigt då det är en förutsättning för en effektiv kontroll av exempelvis cabotage, kombinerade transporter, utstationeringsregler med mera.

NLA kommer att granska de olika förslagen mer detaljerat och kommer att bidra konstruktivt till den kommande debatten inom dessa områden inom EU.

De kommande månaderna blir ännu mer spännande, nu med fokus på både cabotage och rättvis konkurrens och på koldioxidreduktioner. Det är dock svårt att säga hur mycket som kan åstadkommas innan Europaparlamentet inleder sin valrörelse i mars/april 2019 och när det blir klart med den nya EU-kommissionens sammansättning under senare delen av 2019.