Widrikssons lanserar digital portal för sista kilometern

Publicerad tors, 04/26/2018 - 19:15

Widrikssons kunder får möjlighet att följa sina leveranser i realtid via en digital leveransportal som släpps idag. Leveransportalen är framtagen för last-mile-distribution i städer och ger både kunder och mottagare bättre överblick och kontroll över varje leverans.

Genom leveransportalen får varumottagaren ett sms på leveransdagen som bekräftar att ordern lastats samt beräknad tid för leverans. Mottagaren kan därefter följa sin order i detalj via en interaktiv karta med användarens angivna leveransadress samt var Widrikssons fordon befinner sig. Applikationen visar även hur många stopp det är kvar innan fordonet beräknas anlända till leveransadressen samt namn och bild på föraren.

- Detta är något som vi vet att många konsumenter och företag som väntar på leveranser, efterfrågar och uppskattar, säger Johan Nyblom, vd i Widrikssons. Att följa fordonet skapar en trygghet i att leveransen är på väg samt gör det lättare att planera sitt övriga liv eller verksamhet i stället för att vänta på en varuleverans.

Leveransportalen är framtagen i samarbete med Star Republic, med inriktning på e-handel och har utvecklat en mängd digitala lösningar.

- Tillsammans med Widrikssons har vi tagit fram en lösning som ökar kundnöjdheten och förstärker köpupplevelsen i flera led, säger Daniel Miari, Head of Strategy i Star Republic. Systemet är enkelt att integrera med andra system såsom e-handelssystem eller andra transportsystem.

Leveransportalen finns färdigutvecklad under april och beräknas nå konsumentmarknaden senare under våren. Portalen kommer att göras tillgänglig för alla med behov oavsett val av transportör. Fristående åkerier, e-handlare eller andra aktörer som vill förbättra upplevelsen för sina kunder kan enkelt använda sig av tjänsten i sin verksamhet. Applikationen är även förberedd för att snabbt kunna addera nya smarta funktioner i snabb takt allteftersom fler tjänster efterfrågas.

- Widrikssons har lång erfarenhet av hållbara transporter i storstäder, säger Johan Nyblom. Att addera nya digitala tjänster där vi drar nytta av våra erfarenheter är ett naturligt steg i utvecklingen av vårt erbjudande.

Text: Arne Andersson