Continental tar helhetsgrepp om bygg- och anläggning

Publicerad ons, 04/25/2018 - 18:20

Continental presenterar en heltäckande däcks-, service- och lösningsportfölj för byggbranschen.

Continental breddar sin portfölj av däck för anläggningsfordonmed det nya lastbilsdäcket Conti CrossTrac för blandad körning på väg och i terräng.

Nykomlingen presenterades på Continental Construction Innovation Days i Malaga 17–19 april, där teknikföretaget presenterade sin heltäckande däcks- och lösningsportfölj för alla uppgifter, användningsområden och maskintyper längs med byggbranschens värdekedja. Svensk Åkeritidning var, som enda svenska tidning, med vid lanseringen.

– Den beräknade tillväxten för byggbranschen kommer även att öka efterfrågan på byggmaskiner och därmed behovet av specialiserade byggdäck, säger Constantin Batsch, Vice President Truck Tyres Replacement EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika). Vårt nya däck Conti CrossTrac kompletterar vår breda byggportfölj på ett lämpligt sätt. Däcket, som är utvecklat för säker, produktiv, effektiv och hållbar bygglogistik, ger våra kunder inom byggbranschen verkligt mervärde.

Alla större storlekar kommer att vara tillgängliga som ett intelligent däck, vilket redan är utrustat med däcksensorer när det skickas från fabriken. De intelligenta sensorerna mäter kontinuerligt temperatur och lufttryck från däckets insida och förser Continentals däckövervakningssystem ContiPressureCheck och ContiConnect med data som visas på fordonets instrumentpanel eller på en webbportal som övervakar hela fordonsflottan. 

Continental visade också ContiEarth, det vill säga OTR-däck som är avsedda för byggmaskiner som används på olika underlag.

ContiEarth-sortimentet består av två däcktyper, EM-Master och RDT-Master. EM-Master för ADT:er, lastare och bulldozers finns tillgängliga i två versioner med olika mönsterdesign – E3/L3-versionen för mjuk och lerig terräng och E4/L4 för jämn körning på hårda och steniga underlag. RDT-Master har utvecklats för dumperbilar, med körning även på längre avstånd.

Både EM-Master och RDT-Master, som är intelligenta däck, utrustas från fabriken med integrerade däcksensorer som är redo för däcktryckövervakningssystemen ContiPressureCheck och ContiConnect.

Om detta och Continentals satsningar på digitala tjänster för däckövervakning kan Du läsa i ett utförligt reportage i kommande pappersutgåva av Svensk Åkeritidning.

Text: Lars Johansson