DB Schenker och Einride inleder samarbete

Publicerad tors, 04/19/2018 - 22:02

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg. 

 

- Vi vill vara med att skapa morgondagens hållbara och kostnadseffektiva transporter, säger Mats Grundius, vd i Schenker AB. Samarbetet med Einride är ett stort steg i den riktningen.

DB Schenker och Einride har skrivit ett avtal avseende framtidens transportsystem. Förutsatt att tillstånd ges av Transportstyrelsen startar verksamheten redan i höst. Då installerar Einride den första T-poden – ett självkörande, batteridrivet fordon – hos DB Schenker i Jönköping. Fordonet ska trafikera en sträcka mellan två av DB Schenkers anläggningar, varav en del av sträckan är på allmän väg.

- Elektriska och autonoma lastbilar är två viktiga teknologier som kommer att revolutionera den globala transport- och logistikmarknaden, säger Ewald Kaiser, styrelseledamot i DB Schenker. Vi är glada att vi får möjlighet att testa en kombination av dessa två framtida teknologier i samarbete med Einride på ett så tidigt stadium. Detta partnerskap är en del av vår övergripande strategi att driva innovativa lösningar för att även i framtiden kunna leverera bästa kvalitet och service till våra kuner.

Mats Grundius framhåller att samarbetet möjliggör att skapa ett hållbart transportsystem och att utveckla såväl DB Schenker som Einride för framtiden.

- Den snabba utvecklingen inom batteriteknik och AI möjliggör kraftigt minskade utsläpp, ökad kostnadseffektivitet och ökad trafiksäkerhet – en framtid som vi gärna är en del av, säger han.

Avtalet avser en pilotinstallation med option på installationer för DB Schenker globalt.

- Vägtransporter står för en stor del av utsläppen av koldioxid och farliga partiklar, säger Robert Falck, vd i Einride. Vi är väldigt glada över samarbetet med DB Schenker som visar ledarskap och vilja att driva på omställningen till ett hållbart transportsystem.

T-poden är självkörande men kommer att övervakas av en operatör som vid behov kan fjärrstyra fordonet. En operatör kan kontrollera flera fordon samtidigt.

Lastkapaciteten är cirka 20 ton och räckvidden cirka 20 mil på en laddning.

 

Text: Arne Andersson