Regeringen vill skärpa vinterdäckskraven för lastbilar och bussar

Publicerad ons, 03/14/2018 - 17:48

På onsdagen, den 14 mars, påbörjade regeringen en så kallad notifiering av förslaget om skärpta vinterdäckskrav för lastbilar och bussar. Regeringens avsikt är att de skärpta reglerna ska börja gälla från och med den 1 december 2019. Sveriges Åkeriföretag konstaterar i en kommentar att regeringens förslag är ”(ide)ologiskt”.
 

Regeringen framhåller att det i dag endast råder krav på att tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar, under perioden 1 december – 31 mars när vinterväglag råder.

Regeringen har för avsikt att fatta beslut om en ändring i trafikförordningen (1998:1276) som innebär ett krav på att även tunga fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul och eventuella släp.

- Vi har under vintern sett att tunga fordon ofta är inblandade i olyckor, ibland med väldigt allvarliga konsekvenser, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. Det är inte acceptabelt. Vid vinterväglag ska samtliga hjul ha godkända vinterdäck.

I det utkast till beslut som skickas till EU-kommissionen vill regeringen att samtliga hjul, och inte bara på drivaxlar, ska ha vinterdäck under perioden den 1 december – 31 mars när vinterväglag råder. Dessa regler gäller redan för personbilar och andra lätta fordon.

- Vi vet att många svenska åkerier använder vinterdäck på alla hjul redan i dag, säger Tomas Eneroth. Kraven kommer självklart att gälla även för utländska fordon. Det handlar om schysst konkurrens och trafiksäkerhet. Vi ska ha ordning och reda på de svenska vägarna. Därför går jag nu vidare med förslaget om att skärpa kraven.  

Sveriges Åkeriföretag har tagit del av regeringens förslag om skärpta vinterdäckskrav och tycker att kraven är (ide)ologiska.

- Regeringens förslag på att utöka kraven på vinterdäck till tunga fordons alla hjul, inklusive släpvagnar, fick inget stöd från Transportstyrelsens utredare, VTI eller Sveriges Åkeriföretag, säger Mårten Johansson, teknikchef i Sveriges Åkeriföretag. Trots detta lägger regeringen nu ett ologiskt förslag som inte följer vanliga faktabaserade resonemang. Lastbilsdäck har helt olika egenskaper än personbilsdäck. Att välja lastbilsdäck för olika körförhållanden och underlag är mycket mer komplicerat jämfört med däck för personbilar.

Den remissrunda som nu görs inom EU ska bland annat bedöma om förslaget utgör ett otillåtet handelshinder för utländsk trafik i Sverige. Under remissrundans tre månader kan förslaget inte antas.