Självkörande lastbilssläp testas i Viared

Publicerad mån, 03/05/2018 - 14:30

Safer fortsätter att utöka sin projektportfölj med forskning för säkrare transporter genom automation. I det här projektet, iDolly, kommer forskare från Chalmers och Volvokoncernen i samverkan med flera andra företag att utveckla teknik för att transportera containers på allmänna vägar, helt autonomt utan förare.
 

En knapp halvtimmes bilfärd på motorvägen öster om Göteborg ligger Viared industripark. Här ska inom kort självkörande lastbilssläp köra från en omlastningsterminal ut till de olika företagen i parken. Lastbilssläpen ska transporteras helt utan förare med hjälp av en så kallad dolly.

I det här fallet utrustas dollyn dels med egen elektrisk motor, dels med olika typer av sensorer och ett avancerat styrsystem. Detta möjliggör att ekipaget kan köra själv, utan en mänsklig förare.

Säkerheten på vägarna i industriparken och på terminalen förväntas öka med en förarlös dolly eftersom de tekniska systemen för autonom körning sannolikt kan köra säkrare än en genomsnittlig förare. Genom att dollyn drivs elektriskt kommer de lokala utsläppen av avgaser dessutom helt utebli. Kostnaden kommer dessutom att bli lägre då ingen förare behövs. Detta medför också att transporten kan utföras när som helst på dygnet, utan påverkan av kostnaden. 

Testerna kommer att genomföras på provbanan AstaZero och i Viared Industripark. En lastbil med dubbla trailers, sammankopplade med en dolly, kör godset från hamnen i Göteborg. På omlastningscentralen i Viared kopplas dollyn och det bakre trailern loss. Även detta momentet planeras att genomföras helt automatiskt. Den automatiska dollyn kommer därefter köra ut godset till den aktuella kunden i Viareds industripark. Safers forskningsinfrastruktur, fordonslabbet Revere, kommer att ansvara för att planera och genomföra testerna, som beräknas påbörjas under hösten 2019. Fredrik Von Corswant, infrastukturledare i Safer, berättar mer om projektet:

- Projektet är väldigt spännande, det är inte omöjligt att vi blir först ut med att testa transporter av helt förarlösa containers på allmänna svenska vägar, säger han. 
I projektet ingår Safers partners AB Volvo och Chalmers samt även VBG, Ellos, Kerry Logistics, Speed Group och Borås Stad.
Projektet är delvis finansierat med medel från Vinnova och pågår mellan 2018 och hösten 2020.

Text: Arne Andersson