Platooning-projekt i skarp drift hos DB Schenker

Publicerad mån, 03/05/2018 - 14:00

DB Schenker samarbetar tillsammans med MAN och Hochschule Fresenius i ett platooning-projekt i södra Tyskland.

Projektet innebär att DB Schenker kommer att utföra reguljära transporter i sin trafik mellan terminalerna i Nürnberg och München.  Fordonen som är specialanpassade överlämnades vid en ceremoni i München, från tillverkaren MAN till DB Schenker, den 13 februari.

 Trafiken kommer att bedrivas med två fordon som till en början kommer att köras olastade mellan terminalerna, detta för att praktiskt utröna hur systemet verkar i trafikmiljön, samt för att utbilda och träna förarna.  Avsikten är att under 2018 köra projektet med lastade fordon i reguljär trafik mellan terminalerna, med upp till tre dagliga avgångar.

Till skillnad från tidigare försök kommer fordonen att köras av utvalda förare ur den ordinarie kåren, alltså inte med testförare som tidigare. Förarna kommer att genomgå ett speciellt utbildningsprogram för de specialutrustade fordonen med bland annat simulatorträning under ledning av MAN Providrive.

- En av avsikterna med försöket är att studera de neuropsykologiska och psykosociala effekterna för chaufförerna med ökad digitalisering, säger Professor Dr Christian T Haas, Hochschule Fresenius. Erfarenheterna och utvärderingen av förarnas arbetssituation under försöken kommer att sammanställas till en vetenskaplig rapport, med resultat och slutsatser.  Dessa resultat av forskningen kommer sedan att kunna överföras till utvecklingen av framtida platooning-system.

Stort fokus har tidigare lagts på tekniken för platooning, men i detta projektet är tyngdpunkten lagd på forskning om hur människan reagerar på den förändrade arbetssituationen i termer av människa – teknikplattform.  Målet är att skapa system som garanterar trafiksäkerhet och effektivitet, utan att detta sker på bekostnad av förarens psykosociala arbetsmiljö.

 

Text: Lars Johansson