E-handeln driver tillväxten av sällanköpsvaror

Publicerad tors, 02/22/2018 - 10:33

Under helåret 2017 ökade e-handeln i Sverige med 16 procent, jämfört med samma period i fjol. Vi närmar oss en brytpunkt i detaljhandeln, där e-handeln tar allt större del av försäljningstillväxten inom sällanköpsvaruhandeln. Det framgår av E-barometern för helåret 2017 som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Med en sextonprocentig tillväxt under helåret 2017 kan det konstateras att e-handeln fortsätter att ta mark. Det betyder också att e-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor och motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

- Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats, vilket ställer nya krav på detaljister och leverantörer, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker i Postnord. Redan idag har det förändrade konsumentbeteendet påverkat hur detaljhandelslandskapet ser ut, men handeln har ständigt förändrats – det går bara snabbare nu.

Den yngre generationen verkar ha flyttat sin konsumtion från köpcentrumen in i mobiltelefonen. Mellan 2015 och 2017 tappade köpcentrumen hela 9 procentenheter av den yngre generationen till fördel för shopping via mobilen.