Stabilt 2017 för Bring Posten Norge

Publicerad ons, 02/21/2018 - 11:54

Bring Posten Norge koncernen redovisar en omsättning för 2017 på motsvarande cirka 26,5 miljarder svenska kronor (24,7 miljarder norska kronor), vilket är en organisk tillväxt på 0,7 procent jämfört med 2016.
 

Det framgår av Bring Posten Norges årsredovisning för 2017 som nyligen presenterades.

Bring Posten Norge redovisar ett rörelseresultat (EBIT) för 2017 på motsvarande cirka 743 miljoner svenska kronor (692 miljoner norska kronor), vilket är en klar förbättring jämfört med 2016 då rörelseresultatet uppgick till motsvarande cirka 191 miljoner svenska kronor (178 miljoner norska kronor).

Det justerade resultatet för Bring Posten Norge uppgick 2017 till motsvarande cirka 754 miljoner svenska kronor (703 miljoner norska kronor) vilket är en förbättring jämfört med föregående år då det justerade resultatet uppgick till motsvarande cirka 692 miljoner svenska kronor (645 miljoner norska kronor).

Båda Bring Posten Norges affärsområden – det vill säga Post respektive Logistik – redovisade lönsamhetsförbättringar för 2017.

Logistikverksamheten utanför Norge – som bland annat består av omfattande verksamhet i Sverige – hade en solid resultatförbättring som främst grundas på rejäl och lönsam tillväxt inom paketfrakter och hemleveranser, samt gränsöverskridande transporter. Samtidigt har olönsamma verksamheter – till exempel delar av den svenska inrikes godstrafiken med lastbil – avvecklats.

Genomförda åtgärder tillsammans med organisk tillväxt på 2,1 procent bidrog till att det justerade resultatet för affärsområdet Logistik för 2017 uppgick till cirka 138 miljoner svenska kronor (129 miljoner norska kronor), vilket är en förbättring med motsvarande cirka 86 miljoner svenska kronor (80 miljoner norska kronor) jämfört med 2016.

- Lönsamhetsförbättringarna inom Logistik visar att vi är på rätt väg, säger Tone Wille, koncernchef i Bring Posten Norge. Ett effektiviserat logistiknätverk i Norge och tillrättaläggande för standardisering av processer genom nya it-system, kommer ytterligare att stärka kostnadseffektiviteten. Dessutom kommer kapaciteten i nätverket att ökas så att vi kan knyta till oss vår del av tillväxten inom e-handel.

Bring Posten Norges affärsområde Post redovisar ett justerat resultat för 2017 på motsvarande cirka 905 miljoner svenska kronor (843 miljoner norska kronor), vilket är en förbättring med motsvarande cirka 46 miljoner svenska kronor (43 miljoner norska kronor) jämfört med 2016.

Nedgång i brevvolymer kompenserades av en målmedveten anpassning till marknadsutvecklingen, samtidigt som koncernen genomfört nödvändiga omställningar i tid.