Bergheden kritisk till regeringens åkeripolitik

Publicerad ons, 02/21/2018 - 12:36

Den moderate riksdagsmannen och ledamoten i trafikutskottet – Sten Bergheden – har frågat infrastrukturminister Tomas Eneroth om utredningen om att stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft har tillsatts, och om så inte är fallet – varför inte.
 

I sitt svar förklarar Tomas Eneroth att kraven på en översyn bereds inom regeringskansliet, men att den nuvarande regeringens första prioritet i stället har varit att genomföra konkreta åtgärder för att förstärka åkerinäringens konkurrenskraft.

- Ministern undviker att svara på min fråga om varför inte utredningen är tillsatt, en utredning som en majoritet – moderater, liberaler, centerpartister, kristdemokrater och sverigedemokrater – i trafikutskottet har krävt sedan nästan ett år tillbaka, säger Sten Bergheden till Svensk Åkeritidnings nätupplaga. Nu har det snart gått ett år sedan beslutet i riksdagen om en skyndsam konkurrensutredning för åkerinäringen, men det blir mer och mer uppenbart att regeringen och ministern tänker strunta i att följa riksdagens tillkännagivande. Det är mycket allvarligt.

I sitt svar framhåller Tomas Eneroth att vid den tidpunkt då nuvarande regeringen tillträdde, var situationen sådan att det länge underinvesterats i det som bygger Sverige starkt för framtiden.

- Vi har därför konsekvent satt ansvarsfulla investeringar i samhällsbygget före orättvisa skattesänkningar, förklarar Tomas Eneroth. Bara i den kommande nationella planen investerar vi 100 miljarder kronor mera än den förra regeringen. Många svenska åkerier går bra nu tack vare den starka svenska ekonomin. En tredjedel av åkerierna har problem att hitta personal, kapacitetsutnyttjandet är högt, investeringsviljan hög och allt fler åkerier anger att de kan ta ut högre priser för sina transporter. Samtidigt finns det problem med osund konkurrens och det är en hög prioritet för regeringen att fortsätta arbetet för schyssta villkor inom åkerinäringen.

I sitt svar till Bergheden förklarar Eneroth att regeringen under mandatperioden har vidtagit flera åtgärder för att säkerställa både schyssta sociala villkor för förare och sunda konkurrensvillkor för transportföretagen.

- Vi har infört sanktionsavgifter vid cabotagebrott och gett Polismyndigheten möjlighet att hindra fortsatt färd genom klampning, framhåller Tomas Eneroth. Regeringen avsatte i 2017 års budgetproposition 25 miljoner per år 2017 – 2020 för att Polismyndigheten ska få bättre möjligheter att vidareutveckla sitt arbete mot illegal cabotageverksamhet. Under hösten 2017 har vi reviderat sanktionerna för överträdelser av kör- och vilotider så att det kostar mera att fuska systematiskt och mindre att begå små misstag. Regeringen har också beslutat att tillåta 74 tons lastbilar på BK 4-vägnätet för effektivare transporter, en bättre konkurrenssituation för svenska åkerier och nytta för näringslivet. Under 2015 höjdes även den tillåtna totalvikten för lastbilar från 60 till 64 ton.

Eneroth förklarar vidare i sitt svar till Bergheden att det inom EU pågår ett arbete med omförhandlingar av flera av EU:s rättsakter inom det så kallade mobilitetspaketet.

- En väl fungerande inre marknad liksom sunda och likvärdiga konkurrensvillkor mellan EU:s medlemsstater är viktigt, framhåller Tomas Eneroth. Regeringen verkar i dessa förhandlingar aktivt för att uppföljning och kontroll av regelefterlevnad måste ske i samtliga medlemsstater för att motverka fusk och sund konkurrens. Lika lön för lika arbete på samma plats är en viktig utgångspunkt i detta arbete.

Slutligen framför Tomas Eneroth att han ser positivt på att Sten Bergheden nu i opposition vill ta upp frågan om den svenska åkerinäringens konkurrenskraft.

- Under moderaternas åtta år i regeringen var däremot intresset svagt för att ta tag i de problem som finns inom åkeribranschen, framhåller Tomas Eneroth. Kraven på en översyn bereds inom regeringskansliet. Vår första prioritet har i stället varit att genomföra konkreta åtgärder för att förstärka åkerinäringens konkurrenskraft.