Eggens kommenterar dieselärende

Publicerad tis, 02/20/2018 - 07:58

Med anledning av artikeln på akeritidning.se från den 16 februari i år om att Eggens Åkeri, Varola Åkeri och Skara Frakt blivit uppsagda av XR Logistik till följd av att åkerierna använt diesel av låg kvalitet, vill advokaten Kjell-Åke Lundin, juridiskt ombud för samtliga tre åkerier, framföra en del bemötanden och kommentarer.
 

Kjell-Åke Lundin betonar att det inte föreligger någon dom i ärendet utan ett beslut från Skatteverket, som efter det Eggens bemött vissa påståenden i beslutet ligger hos skatteverket för omprövning.

- Först om Skatteverket skickar ärendet vidare till förvaltningsrätten kan det bli fråga om att det kommer en dom i ärendet, som dock i sin tur kan överklagas till två högre instanser innan det kommer en lagkraftvunnen dom i ärendet, säger Kjell-Åke Lundin till Svensk Åkeritidnings nätupplaga. Det kan här tilläggas att ett annat åkeri som köpt samma typ av diesel har ”frikänts” och tillåts göra sedvanliga avdrag av mervärdesskatt och skattetillägget togs också bort.

I en skrivelse till Skatteverket har Kjell-Åke Lundin tagit upp ett antal frågor kring skatteverkets beslut i ärendet.

- En av de frågor vi tagit upp i skrivelsen till skatteverket är vilka kontroller som Eggens gjorde innan man köpte in dieseln och vad man kan kräva att ett företag gör för kontroller innan man köper diesel från ett tidigare okänt företag, säger han.

Kjell-Åke Lundin förklarar att följande undersökningsåtgärder företogs innan dieseln köptes in:

1.Åkeriet kontaktade sin revisor och bad denne att undersöka om företaget verkade seriöst och det framkom inget anmärkningsvärt från denna undersökning, som även omfattade ställningen på skattekontot.
2.Man kontaktade skatteverket och kontrollerade om företaget hade F-skatt och momsregistrering.
3.Företagets kamrer ombads att löpande månadsvis kontrollera att momsregistreringen kvarstod.
4.Man begärde och fick en helt normal varudeklaration avseende innehållet i den levererade dieseln.

-Eggens för sin del menar att man genom dessa åtgärder gjort de kontroller man kan kräva för att man ”ska ha ryggen fri”, säger Kjell-Åke Lundin. Det bör också noteras att det aldrig under hela förundersökningen i det aktuella brottmålet förekommit någon som helst misstanke från polisens eller åklagarens sida som riktats mot Eggens eller företrädare för bolaget. Man kan istället utläsa av domen att huvudmannen i brottmålet grundlurat såväl sina medgärningsmän som sina kunder.

Kjell-Åke Lundin vill även tillägga att Eggen är av uppfattningen att flera företrädare för XR Logistik på ”hög nivå” på ett tidigt stadium varit medvetna om de aktuella inköpen av diesel och de har tidigare ”sett positivt på” att XR Logistiks transportörer aktivt ser över sina kostnader.

- Det är även så att Eggens känner till att det finns flera andra åkare inom XR Logistik som kört på exakt samma bränsle från samma leverantör och det är till och med så att XR Logistik själva hyrt in en lastmaskin som kört på aktuellt bränsle, framhåller Kjell-Åke Lundin. Med hänsyn till nu redovisade förhållanden menar Eggens att uppsägningen av just deras transportöravtal inte har något med bränslefrågan att göra utan det är istället en fråga om att man i XR Logistiks organisation nu sett en möjlighet att göra sig av med en transportör som uppfattas som obekväm.