Sternberg blir cabotage-professor i USA

Publicerad ons, 02/14/2018 - 09:50

Efter sommaren flyttar Henrik Sternberg till Iowa i USA där han blir professor vid Iowa State University (ISU) i Ames, Iowa. Där kommer att han fokusera sina studier på transparens, social dumpning och snedvriden konkurrens inom den nordamerikanska åkeri- och transportnäringen.

- Jag har under det senaste halvåret varit gästforskare vid West Virginia University i USA, säger Henrik Sternberg till Svensk Åkeritidning. Under min tid i USA såg jag att Iowa State University – ISU – sökte en professor. Ärligt talat trodde jag inte jag hade en chans.
Enligt uppgifter från universitetet fick de in närmare200 ansökningar.

- Jag tänkte att det var värt ett försök att söka tjänsten, säger Henrik Sternberg. Jag var en av 16 kandidater som kom till första intervjurundan och en av fem som fick göra en så kallad ”Campus visit”. Bara kommentarerna och förslagen jag fick på förbättringar av Cabotagestudien när jag gjorde min forskningspresentation där, har hjälpt min forskning framåt.

Under sin Campus visit fick Henrik träffa många av sina förebilder inom forskningsvärlden, bland andra Yoshi Suzuki – redaktör för Transportation Journal, Patricia Daughterty – tidigare redaktör för Journal of Business Logistics och David Cantor.

- ISU tyckte att min profil med forskning – som både har påverkan på branschen och som skapar ny kunskap om transportteori – passade bra, säger Henrik Sternberg. Även om jag gillar att genomföra projekt tillsammans med olika organisationer och myndigheter, så lockade möjligheten till att få bli fullfinansierad, det vill säga att själv helt få bestämma vilka områden och hur jag ska forska. På ISU kommer jag dels fortsätta mina analyser av effekterna av reglering inom åkeribranschen, till exempel cabotage och intermodala transporter, samt analys av transparens i försörjningskedjor..

Det finns vissa likheter mellan åkeribranschens problem i Europa och i Nordamerika.

- I USA finns också stora utmaningar inom åkeribranschen och många chaufförer har blivit utnyttjade på sätt som jag inte ens sett maken till inom EU, säger Henrik Stenberg. Detta har bland annat USA Today uppmärksammat i en serie om åkeribranschen i USA. Därför kommer jag också att arbeta vidare med transparens i försörjningskedjan – ett område som kommer bli allt viktigare i takt med att allt fler människor förstår att det finns många lastbilar som tillbringar fyra till fem månader i sträck i sina lastbilar. Även om politiker, myndigheter och företag vill se till att människor inte blir utnyttjade och kan göra viktiga insatser, så handlar det i slutändan om att konsumenterna har makten och det är ett viktigt fokus i min forskning för närvarande.