Ny teknik från Hiab

Publicerad tors, 12/21/2017 - 09:43

Hiab, som är en del av Cargotec, lanserar en helt nykonstruerad hydrauloljetank som uppges ge stora fördelar, som minskad oljeanvändning, vikt, utrymme och sänkta driftskostnader.

Ett av de stora problemen med hydraulsystem är att avlägsna luften som finns i returoljan. Dessa luftbubblor kan innehålla olja i gasform vilka kan skapa kavitation med stora skaderisker på pump och system. Kavitation i ett hydraulsystem innebär kortfattat att dessa gasbubblor kan antändas när tryckstegringen blir tillräckligt stor, vilket vanligtvis sker i pumpen. Detta innebär att en relativt stor tankrymd krävs för att säkerställa en luftfri oljetillgång i hydraulsystemet.

Den patenterade tekniken, den första av sitt slag i branschen, introducerar en ny generation av effektiva hydrauloljetankar. Tanken har ett cyklonsystem för att avlägsna luft från hydrauloljan som leds tillbaka till tanken, vilket är upp till tio gånger effektivare än standardsystem.

Tekniken låter oljan cirkulera och filtreras oftare, så att storleken på tanken kan minskas väsentligt. Detta betyder att volymen olja som behövs också blir väsentligt lägre, plus att det lätta övertrycket i systemets utlopp förhindrar kavitation i oljepumpen vilket leder till längre livslängd för pumpen, oljan och hydraulsystemet. Dessutom innebär mindre oljemängd att hydrauloljan fortare når rätt arbetstemperatur.

Cyklonoljetanken kan även monteras direkt på kranen och kommer att inkluderas i kranens garantipaket. Det högre inbyggnadsläget på kranen ger pumpen bättre driftsförhållanden, och monteringskostnaderna är lägre än för det lastbilsmonterade alternativet, samtidigt som det medför kortare slangdragning och mer plats på chassiet för annan påbyggnad.

- Vår nya cyklonoljetank är ett revolutionerande tillbehör vid lastbils- eller kranmonterade tillämpningar, säger Markus Sjöqvist,  Product Manager Loader Crane Accessories i Hiab. Eftersom cyklonen avlägsnar luft från oljan upp till tio gånger effektivare kan vi arbeta med en mycket kompaktare oljetank. Så, exempelvis, i stället för en 250 eller 300 liters oljetank som man normalt finner på en standardlastbil med monterad last- eller skogskran, kan vi nu montera en 100 liters cyklontank. Denna reducerade storlek och vikt gör att lastbilen minskar sin bränsleförbrukning och sänker sitt koldioxidutsläpp med upp till 600 kg per år. Den mindre tanken och den reducerade vikten medför även större lastkapacitet, plus fördelarna med lägre oljeanvändning på upp till 60 procent och ett mer hållbart hydraulsystem, vilket leder till lägre driftskostnader.

Text: Lars Johansson