Avräkningskrångel skapar frustration bland DB Schenker-åkerier

Publicerad tors, 12/14/2017 - 09:11

Flera svenska åkerier som bedriver inrikestrafik för DB Schenker upplever stor frustration över de stora antal avvikelser som förekommer i avräkningar från DB Schenker till åkerierna. Problemen innebär att stora belopp för utförda lastbilsfrakter inte betalas ut i tid till åkerierna.

Detta leder till likviditetsproblem för transportföretagen i en bransch som präglas av låga marginaler.

Under 2016 och 2017 har DB Schenker rullat ut ett nytt administrativt system för hantering av fakturering och avräkning av inrikes lastbilsfrakter. Det nya administrativa systemet heter Compass.

Ett antal initierade källor som Svensk Åkeritidning varit i kontakt med, uppger oberoende av varandra, att det sedan Compass implementerades, regelbundet förekommer stora avvikelser i de avräkningar som DB Schenker betalar ut till inrikesåkerier för utförda lastbilsfrakter.

Det handlar om avvikelser i både fem- och sexsiffriga belopp per månad och per åkeri.

Historiskt sett har det ibland förekommit avvikelser kring frakter där mer än ett åkeri är inblandat, till exempel om åkeri A hämtar in godset till terminal, åkeri B utför transporten mellan två terminaler på två olika orter (linjetrafik), och åkeri C distribuerar godset till slutkund.

Det som enligt Svensk Åkeritidnings källor har skett sedan det nya administrativa systemet Compass infördes, är att även frakter där ett och samma åkeri hämtar gods hos en kund och sedan lossar det hos godsmottagaren på annan ort, inte taxeras och ersätts på ett korrekt sätt.

Enligt Svensk Åkeritidnings källor avräknas åkerier med för låga belopp, som inte överensstämmer med fraktavtalet för respektive kund. Dessutom förekommer olika ersättningar vid olika tillfällen, trots att sändningsstorlek och transportavstånd inte skiljer sig åt.

Enligt Svensk Åkeritidnings källor innebär detta att åkerier tvingas lägga ned mer tid på kontroll av avräkningar, rapportering av avvikelser i avräkningar till DB Schenker, samt – framförallt – drabbas av eftersläpningar i inkört belopp, vilket äventyrar åkeriers likviditet.

Mats Grundius, vd i DB Schenkers svenska verksamhet – Schenker AB – förstår den oro som bolagets transportörer känner.

- DB Schenker har utvecklat ett nytt TMS-system som vi kallar Compass, säger Mats Grundius till Svensk Åkeritidnings nätupplaga. Det har rullats ut under 2016 och 2017 och är nu i full drift. En av våra styrkor har varit och är alltjämt att vi - tillsammans med våra transportörer – kan hantera stora och komplexa uppdrag på ett industriellt vis. Medaljen har en baksida och det är en komplex miljö som vi nu migrerat. Allt har tyvärr inte gått som tänkt, vilket nu drabbat våra transportörer. Vi är nu inne i en stabiliseringsfas och har alla tillgängliga resurser engagerade i att rätta upp de fel som uppstått, och det arbetet går framåt.

Mats Grundius framhåller att även kraven från DB Schenkers kunder över tid har ökat.

- För att möta dessa krav är systemet mindre förlåtande i meningen att en komplett händelse kedja krävs för att bland annat avräkning ska ske i tid, säger han. Tillsammans med våra transportörer gör vi framsteg även här, men vi har en bit kvar för att kunna vara helt nöjda. Jag förstår den oro våra transportörer känner men kan försäkra att vi tänker göra rätt för oss och ser fram emot att på allvar börja ta fördelar på marknaden av att vara över på en modern plattform.