Åkare, politiker och skogsbolag diskuterade 74 ton hos Bennesveds

Publicerad tors, 12/14/2017 - 15:30

Den 11 december höll Sveriges Åkeriföretag ett möte hos Bennesveds Åkeri i småländska Älghult för att informera och diskutera det senaste inom längre och tyngre fordon med fokus på transporteffektivitet och miljöbesparingar.

Initiativtagare till mötet var Ulric Långberg från Sveriges Åkeriföretag tillsammans med centerpartiets transportpolitiske talesperson, Anders Åkesson, ledamot i Riksdagens Trafikutskott.

Mötet lockade ett 30-tal skogsåkare. Även Södra Skogsägarna och Volvo Lastvagnar var på plats och informerade.

Ulric Långberg framhöll att en ny bärighetsklass och möjlighet till större laster skapar ökad konkurrenskraft för Sverige.

Lennart Cider från Volvo Lastvagnar presenterade teknik kring högkapacitetsfordon och redogjorde för exempel utifrån de tester som gjorts inom området.

Hur fungerar det inom politiken och vem tar vilka beslut? Det svarade Anders Åkesson på och förklarade hur beslutsgången fungerar och vilka myndigheter som ansvarar för vilka delar.

- Viktigt är att det tas beslut som ger en långsiktighet både inom fordon och bränsle och med Riksdagens beslut om ny bärighetsklass som grundar sig i just vägens bärighet, säger han.

Under det första kvartalet 2018 kommer beslut att fattas om hur det nya regelverket kommer att vara utformat. Med det nya regelverket kan flera segment inom åkerinäringen utöka bruttovikten, exempelvis anläggningstransporter och bulktransporter.

Martin Ejemark från Södra presenterade inriktning och mål för Södra och det handlade om deras tre fokusområden fossilfrihet, skogstillväxt och hälsa/arbetsmiljö samt vilka kriterier som styr vid upphandling av transporter. Södra vill åstadkomma ökad digitalisering och hållbar drift och skötsel.

Ulric Långberg genomförde en intervju med åkeriföretagarenTorbjörn Bennesved, som för närvarande genomför ett test med ett högkapacitetsfordon – ett rundvirkesekipage med 74 tons totalvikt.

Jag tycker att det fungerar bra med fordonet och det klarar av uppdraget bra, säger han. Fordonet är utrustat med CTI – Central Tyre Inflation – och det är en mycket bra lösning, men det medför också blir det ökade kostnader med inköp och underhåll av systemet.Jag skulle gärna även vilja testa ett fordon med framhjulsdrift för att se skillnaden.

Torbjörn Bennesved tycker det varit utvecklande att delta i detta projekt.

- Det gäller att förstå att projektets främsta syfte är miljönyttan, säger han.
Torbjörn Bennesved gav några råd till Anders Åkesson om att han efterlyser en öronmärkning av pengar för att bygga ut vägar enligt bärighetsklass 4 och inte tar från befintliga bärighetspengar för BK-satsningar.

- Det är även viktigt för åkarna att vara noga med att utarbeta avtal med sina kunder och göra sina kalkyler med rätt parametrar, säger han. Jag tror också att terminaler för virke ger effektivitet för att möta morgondagens resursbrist och på det sättet få till fasta logistikslingor vilket jag tror ökar till att göra chaufförsyrket mer attraktivt.

Mötet avslutades med en fri diskussion och frågestund.

Text: Peter Svensson och Anders Karlsson