Lastbilar för stadstrafik fullbordar Scanias produktlansering

Publicerad tors, 12/07/2017 - 22:37

Med alla de tjänster och produkter som nu presenteras är introduktionen av Scanias nya lastbilsgeneration snart genomförd i Europa. Vad som återstår är ett antal kund- och pressevent där respektive kategori får träffa företrädare för Scania-familjen och testköra de nya produkterna samt ta del av hur Scanias tjänster bidrar till att skapa lönsamhet för kunderna.

Även i världen utanför Europa rullar introduktionen nu igång på allvar när övriga marknader får ta del av allt det nya. Inte förrän 2019 är därför hela introduktionen genomförd globalt. Startskottet för lanseringen gick redan i augusti 2016 när Scania premiärvisade den nya generationen i Grand Palais, Paris och på Elmia Lastbil 2016 i Jönköping.

I första omgången låg fokus på fjärrbilar, andra fasen – september 2017 – dominerades av bygg- och anläggningsapplikationer. Nu, i den tredje och sista Europa-introduktionen, ligger fokus på urbana applikationer, det vill säga transporter som utförs i, runt och mellan städer och där alla aspekter av hållbarhet är huvudutmaningen.

- Att byta ut och växla upp hela Scanias globala erbjudande är en fantastisk, smått omtumlande upplevelse, säger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President i Scania Trucks.

Det är ett otroligt omfattande arbete som ligger bakom för att få allt på plats och i tid.
I den tredje lanseringsfasen tar sig Scania alltså med full kraft an hållbara lösningar för urbana applikationer.

- Scania utmärker sig genom att vi visar att lönsamhet och hållbarhet inte står i motsatsställning utan att de är varandras förutsättning, säger Alexander Vlaskamp. Det erbjudande Scania nu introducerar för urbana applikationer visar just detta med all önskvärd tydlighet.