Postnords kapitaltillskott anmäls till EU-kommissionen

Publicerad tors, 11/30/2017 - 15:03

En av de danska åkarorganisationerna – ITD – lämnar nu via sina advokater en officiell anmälan till EU-kommissionen, avseende det kapitaltillskott på cirka 2 miljarder kronor, som svenska och danska staten har gett till Postnord.

Det framgår av ett pressmeddelande från ITD.

Innan kapitaltillskottet kan beviljas, måste det enligt ITD godkännas av EU-kommissionen. ITD vill till varje pris förhindra att EU-kommissionen godkänner detta kapitaltillskott.

- ITD:s medlemmar upplever Postnord Danmark som ett statsägt bolag, som genom favoriserande villkor konkurrerar direkt med privata aktörer på en pressad marknad, säger Carina Cristensen, vd i ITD. Om den danska och svenska staten får igenom detta nya planerade statsstödet kan det betyda, att privata transport- och logistikbolag konkurreras ut av en aktör som stöttas offentligt. Det är under inga som helst omständigheter acceptabelt. Därför har ITD skickat en anmälan till EU-kommissionen om olagligt statsstöd till Postnord Danmark.

Det är advokatfirman Gibson, Dunn & Crutcher LLP i Brussel som företräder anmälan för ITD.

- Vi är av uppfattningen att ITD har goda skäl till att klaga, säger Lena Sandberg, Of Counsel i Gibson, Dunn & Crutcher LLP. Postnord Danmark är ett exempel på ett bolag, som har klarat sig under lång tid enbart på grund av olika statliga medel som exempel statliga garantier och momsbefrielser. Även om en del av statsstödet kan vara berättigat – så ser det ut som att det planerade stödet överskrider detta belopp och stödjer därför den löpande driften i Postnord Danmark. Den typ av stöd snedvrider konkurrensen och är förbjuden.

I sin anmälan tar ITD upp sammanlagt sex punkter. För det första är ITD av uppfattningen att det planerade kapitaltillskottet utgör för mycket pengar till de beräknade 1 500 tjänstemän, som enligt Postnord Danmark blir övertaliga. För det andra menar ITD att den danska och den svenska staten har gett oförenligt stöd till den löpande driften, bland annat strategisk utveckling av bolaget. Ytterligare punkter i brevet är olagligt stöd i form av en statsgaranti, momsbefrielse, kapitaltillskott från februari i år, och i form av korssubsidiering, där pengar ges till den så kallade befordringsplikten, men som används inom andra verksamhetsområden.

Anmälan berör alltså inte enbart det senaste avtalet med den danska och svenska staten från oktober i år. Anmälan omfattar också en statlig garanti för omkostnader för avskedande av tjänstemän, ett kapitaltillskott från Postnord till Post Danmark i februari i år, Post Danmarks tidigare momsbefrielse samt korssubsidiering i Post Danmark.

ITD framhåller att det är EU-kommisisonens uppgift att granska om EU:s statsstödsregler är och/eller har varit överskridna. ITD skickade in sitt klagomål till EU-kommissionen den 27 november, och nu påbörjar EU-kommissionen en granskning av detta klagomål.

I slutet av oktober i år ifrågasatte även Sveriges Åkeriföretag och Sveriges Åkeriföretags systerorganisation i Danmark, Dansk Transport og Logistik, beslutet om kapitaltillskott till Postnord, vilket Svensk Åkeritidnings nätupplaga tidigare har rapporterat om.

Dansk Transport og Logistik har tidigare uppmärksammat EU-kommissionären för konkurrensfrågor, Margrethe Vestager, i frågan.

- Vi har tidigare fått ett meddelande från konkurrenskommissionären Vestager där hon skriver att de intresserar sig för hur Postnord subventioneras, säger Erik Östergaard, vd i Dansk Transport og Logistik. Min känsla är att pengarna till driften kan användas till osund konkurrens gentemot de privatägda åkerierna på paket- och styckegodsmarknaden.