Sveriges Åkeriföretag kritiserar halkbekämpning

Publicerad fre, 11/17/2017 - 10:24

Halkbekämpningen utförs felaktigt i förhållande till vädret, enligt Sveriges Åkeriföretag. Hälsingland och andra delar av landet är just nu drabbat av halt väglag. Varken vinterdäck eller någon erfarenhet i världen kan lösa problemet, det måste väghållaren, Trafikverket, ta ansvar för.

 Nu på fredagsmorgonen skickade NCC ut saltbilarna med order om att lägga 5 gram saltlake (saltvatten), säger Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsexpert och regionchef i Gävleborg i Sveriges Åkeriföretag. Det resulterade i en återfrysning och den tunga trafiken står still några kilometer söder om Järvsö.

Patrick Magnusson uttalar sig efter att ha blivit kontaktad av upprörda åkeriägare som är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag, som ska köra på den aktuella sträckan. De kan inte göra sitt jobb, vägen är för farlig.

Det yttersta ansvaret för trafiksäkerheten och den vägfriktion som behövs för att kunna hantera tunga fordon på bland annat riksvägar i våra inlandsområden, har Trafikverket.

Används i för kallt väder

Saltlaken späds ut eller används i för kalla temperaturer, instruktioner ges om att det bara ska sandas i kurvor och i backar - alltså inte nödvändigtvis där det är halt.

– Att hälla ut fem gram saltlake är som att strössla på ett hav av is, säger Patrick Magnusson. Det har ingen som helst effekt mot de väderomslag och den halka vi nu ser, säger Patrick Magnusson, som svar på Trafikverkets uppmaning till sin utförare NCC tidigare i dag.

– Vi förväntar oss att Trafikverket sätter en standard som professionell beställare, att det som verkligen fungerar också tillämpas. Det är mer än välkänt i branschen att det är torrsalt som gäller vid nederbörd. Annars blir det helt verkningslöst med halkbekämpning, fortsätter han.