Sanktionsavgift höjs för brott mot kör- och vilotider

Publicerad tors, 11/16/2017 - 20:18

Regeringen beslutade på torsdagen om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs.

Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också, från 200 000 kronor till 800 000 kronor.


Det framgår av pressinformation från Näringsdepartementet.

- Alla som arbetar i transportbranschen ska ha goda arbetsförhållanden, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. Branschen har framfört att de företag som begår väldigt allvarliga överträdelser eller medvetet väljer att inte följa reglerna har kunnat komma relativt billigt undan – detta ändrar vi på med dagens förordningsändring.

Ändringen i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, med mera innebär följande:

Sänkta och höjda avgifter

Sanktionsavgifterna för överträdelser av mindre allvarlig art sänks (till 500 kronor respektive 1 000 kronor). För mer allvarliga överträdelser höjs i stället avgifterna till mellan 2 000 kronor och 20 000 kronor. För synnerligen allvarlig överträdelse differentieras avgiften till 8 000 kronor eller 20 000 kronor. För de allvarligaste överträdelserna kommer sanktionsavgiften dessutom att öka gradvis ju mer regeln överträds.

Ökande sanktionsavgift när företagskontroll inte kunnat genomföras

Sanktionsavgiften ökar med 20 000 kronor för varje gång som ett företag inte medverkar till att kontroll kan genomföras.

Ändrade tak- och maxbelopp

Om flera överträdelser begås höjs takbeloppet, dvs. den sanktionsavgift som ett företag sammanlagt kan få, till 800 000 kronor. Avgiften får dock inte överstiga en procent av årsomsättningen.

Ändrade sanktionsavgifter när överträdelsen begåtts i utlandet

Sanktionsavgifter för sådana överträdelser som en förare begått i utlandet ändras för att motsvara de böter som en förare får betala för överträdelser som begås i Sverige.

Mer detaljerad information om vad förordningsändringen innebär kommer att finnas i regeringsuppdraget.

Ändringarna kommer att träda i kraft den 1 mars 2018.