Eldrivna självkörande fordon på väg för Lidl

Publicerad ons, 10/25/2017 - 16:42

Svensk Åkeritidning var på plats på Lidl Sveriges huvudkontor i Solna på onsdagen när matvarukedjan tillkännagav ett pilotprojekt där självkörande elfordon kan användas för delar av bolagets varudistribution.

Livsmedelskedjan Lidl Sverige har tecknat ett avtal med techbolaget Einride för en övergång till eldrivna, självkörande lastbilstransporter. Förutsatt att nödvändiga tillstånd finns på plats kommer försök med Einrides T-pod inledas under tredje kvartalet nästa år.

- Livsmedelsbranschen är mycket transportintensiv, vilket betyder stora utsläpp så länge man fortsätter med fossil teknik, säger Johannes Fieber, vd i Lidl Sverige. Under verksamhetsåret 2016/2017 övergick vi helt till alternativa bränslen som el, fordonsgas, biodiesel eller Svanenmärkt diesel vilket minskade transporternas klimatpåverkan med 25 procent. Genom att ta nästa steg och gå över till elektriska lastbilstransporter kan transportens utsläpp minska med uppemot hundra procent. Einrides självkörande T-pod kan göra detta jättesteg i vårt arbete mot fossilfria transporter.

Bakgrunden är den regelförändring som trädde i kraft 1 juli i år och som ger Transportstyrelsen mandat att bevilja tillstånd för försöksverksamhet med självstyrande fordon på allmänna vägar. Einride och Lidl har inlett en dialog med Transportstyrelsen och planerar att lämna in en tillståndsansökan under november.

- Inrikes vägtransporter står för cirka 30 procent av de svenska utsläppen av växthusgaser, säger Robert Falck, vd i Einride. Vårt mål är att T-poden ska stå för 40 procent av de svenska vägtransporterna 2035, vilket skulle minska Sveriges utsläpp av växthusgaser med lika stor andel. Samarbetet med Lidl är ett viktigt steg i den riktningen.
Einrides och Lidls försöksverksamhet kommer att inledas i Halmstad, där det är kort avstånd mellan Lidls centrallager och en av matvarukedjans butiker i stadsdelen Andersberg.

Einride är ett Stockholmsbaserat transportföretag, startat 2016. T-poden är en svensk uppfinning och Einrides lösning på transportsektorns logistiska och miljömässiga utmaningar. T-poden är själv- och fjärrstyrd vilket möjliggör batteridriven drift, också över långa distanser. T-poden är alltså inte en hybrid, utan går helt på elektricitet.

Specifikationer för T-poden:

Lastkapacitet: 15 standard-lastpallar (0.8 x 1.2 meter)
Vikt vid full last: 20 ton
Längd: cirka 7 meter
Batterikapacitet: 200 kWh
Räckvidd: 200 kilometer