Ökning för gränsöverskridande e-handel

Publicerad tors, 10/19/2017 - 18:14

Européerna handlar alltmer på nätet och fler och fler handlar från utlandet. Totalt har cirka 186 miljoner europeiska konsumenter e-handlat från utlandet det senaste året. Av dessa har drygt fyra miljoner handlat från svenska sajter, en ökning med 23 procent från föregående år.

Det framgår av Postnords årliga rapport E-handeln i Europa, som kartlägger européernas e-handelsvanor och preferenser.

Tidigare har Storbritannien och Tyskland varit de mest populära länderna att e-handla ifrån bland européerna, men den nya rapporten visar på ett skifte där Kina nu tagit över förstaplatsen. Även om några stora länder fortfarande dominerar den stora utlandshandeln visar undersökningen att många européer väljer att handla från svenska e-handelssajter.

Exempelvis anger 600 000 britter och lika många tyskar att de handlat från svenska sajter.

- E-handeln över gränserna ökar, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker i Postnord. Det innebär större konkurrens för svenska e-handlare, men också en stor potential att nå en betydligt större marknad. Det gäller dock att vara påläst om konsumenterna i respektive land om man ska lyckas. Den nya rapporten visar till exempel att betalnings- och leveranspreferenser skiljer sig mycket åt mellan olika länder.

I takt med att de europeiska e-handelskonsumenterna blir allt mer mogna ökar kraven, både i samband med själva köpet och när det gäller leveranserna. Det finns tydliga skillnader i hur man önskar få sina e-handlade varor levererade. Hemleverans är stort i många europeiska länder, framförallt i Storbritannien, Italien och Polen. I Tyskland, Norden och Frankrike är det däremot vanligare att vilja ha sin leverans direkt hem i postlådan. När det gäller leverans till ett utlämningsställe är det fortfarande relativt ovanligt i de flesta europeiska länder men ökar för varje år. För konsumenter i Norden och Frankrike är detta det näst populäraste leveranssättet. 

- De europeiska konsumenterna förväntar sig att få handla på det sätt de själva vill och även få sina varor levererade enligt sina egna önskemål, säger Carin Blom. Att som e-handelsföretag kunna erbjuda de mest efterfrågade leveransalternativen i respektive land innebär stora konkurrensfördelar.