Fem transportörer får ansvar för Preem-frakter i Sverige

Publicerad tis, 10/17/2017 - 13:32

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.

Avtalen omfattar uppdrag för 50 lastbilsekipage för drivmedel och 10 ekipage för tjockolja.

- Samtliga åkerier som vi tecknar transportavtal med följer svenska kollektivavtal och arbetsrättsliga regler som gäller i Sverige, säger Kenneth Olsson, logistikchef i Preem till Svensk Åkeritidnings nätupplaga. Detta har varit ett krav i vår upphandling.

Preem distribuerar cirka 2 miljoner kubikmeter drivmedel och tjockolja till den svenska marknaden per år. Sedan 2006 har företaget haft ett transportavtal med Hoyer. Nu förlorar Hoyer detta omfattande transportuppdrag i samband med att Preem nu ingår fem nya transportavtal med aktörer som sedan tidigare är etablerade på den svenska transportmarknaden. Upphandlingen har pågått i åtta månader och de nya avtalen träder i kraft under hösten 2018.

BDX får ansvar för drivmedelstransporter i Norrbottens- och Västerbottens län.

Sundfrakt får uppdraget att leverera drivmedel i Västernorrlands-, Jämtlands-, Dalarna- och Gävleborgs län.

Skanol får i ansvaret för drivmedelstransporter i övriga Sverige.

Wibax får uppdraget att leverera tjockolja från depån i Piteå medan Thorins får uppdraget att utföra tjockoljetransporter från övriga depåer i landet.

BDX och Sundfrakt är sedan tidigare underleverantörer till Hoyer i det befintliga transportavtalet mellan Hoyer och Preem. Från och med hösten 2018 får BDX och Sundfrakt direktavtal med Preem.

Hållbara transporter har varit i fokus vilket innebär att Preem haft hälsa, miljö, säkerhet, kvalitet, kostnadseffektivitet och innovation som viktiga kriterier i upphandlingen. Som exempel på att uppnå hållbara transporter så har Preem aktivt drivit frågan om samlastning. Samlastning av Preems och andra aktörers produkter på samma tankbil ger totalt sett färre antal körda kilometer, alltså lägre miljöpåverkan.

- Upphandlingen innebär att vi stärker vår position som Sveriges största drivmedelsbolag samtidigt som vi förbättrar vår kostnadseffektivitet, säger Kenneth Olsson.