Lastbilen viktigast för snabbrörligt gods

Publicerad fre, 09/29/2017 - 14:15

Cirka en fjärdedel av det snabbrörliga godset skulle kunna transporteras med hjälp av intermodala transporter. Men renodlade lastbilstransporter kommer även i framtiden behövas för att frakta den huvudsakliga mängden av denna varutyp.

Det visar en ny studie som Institutet för transport- och logistikforskning (TFK) genomfört om miljöeffektiva intermodala transporter av denna godstyp.

Flödesdata för snabbrörligt gods: varor med ett kort bäst före datum eller dyrbart gods har insamlats och sedan analyserats med stöd av en datorsimuleringsmodell.

Totalt handlar det om en varumängd på 17,5 miljoner ton som analyserats. I en ansats skapades ett intermodalt upplägg för dessa varor med nio stycken tåglinjer som sammanbinder 16 orter med terminaler eller omlastningsplatser. 

Nya terminaler kan byggas

Vid vissa platser längs dessa linjer saknas idag omlastningsterminaler för gods, men dessa skulle på ett enkelt sätt kunna byggas till i nära anslutning till spåren.

– Vår slutsats är att här finns det en möjlighet att bygga upp det intermodala system som krävs för denna varutyp. Det måste finnas en grundläggande infrastruktur och ett tillräckligt grundflöde av gods för att detta ska vara både möjligt och lönsamt, säger Peter Bark, forskare vid TFK.

Han understryker att snabbhet i transporterna är ett signum för denna varutyp. Ledtiderna måste begränsas och hållas inom bestämda ramar samtidigt som möjligheterna att mellanlagra varorna är begränsade.

 Vi har därför i första hand tittat på intermodala upplägg mellan Göteborg och Mälardalen respektive Mälardalen och Skåne. Själva systemet behöver vara stabilt, med en bra godsinfrastruktur med effektiva tåglinjer, vilket det finns förutsättningar för i dessa områden.

Fem avgångar per dygn

Av den studerade mängden gods så skulle 1,2 miljoner ton kunna transporteras norrut och 400 000 ton söderut via intermodala transporter mellan Skåne och Mälardalen.

Det handlar om ett behov av fem avgångar per dygn norrut, måndag-fredag. Fortfarande kommer nästan tre fjärdedelar av den studerade godsmängden att behöva förflyttas med direkta vägtransporter.

– Detta omfattar främst korta transporter under 300 km och de fall där de enskilda flöden är för små för att skapa underlag för dessa transportupplägg. Där kommer direkta lastbilstransporter att även i fortsättningen vara den bästa transportlösningen, säger Peter Bark.

Utsläppen kan halveras

Totalt skulle energibesparingar på omkring 50 procent kunna uppnås om en fjärdedel av den aktuella godsmängden transportades intermodalt, vilket innebär en halvering av koldioxidutsläppen eller en minskning med drygt 70 000 ton per år.

– Om politikerna vill skapa den miljöeffekt som de förväntar sig så bör intermodala transporter fokuseras mot stråk med stora varuflöden och transporter över stora avstånd, säger Peter Bark.

Fotnot: Huvudfinansiärer för studien är Vinnova och Energimyndigheten