Han vill se tydliga cabotageregler

Publicerad mån, 09/18/2017 - 20:07

Den 18 september besökte Jens Nilsson (S), Europaparlamentariker, och ledamot i Europaparlamentets transportutskott Sveriges Åkeriföretag för att lära sig mer om hur åkerinäringen ser på cabotagereglerna.

– Jag åker runt just nu och träffar företrädare från näringen: Sveriges Åkeriföretag, Transportföretagen och olika enskilda åkerier för att höra om vad de tycker om läget idag och om hur vi kan gå framåt.

– Det är både intressant och viktigt att få veta mer om hur de ser på problemen kring cabotage och olagliga transporter, säger han.

Jens Nilsson är rapportör för den revidering som är på gång rörande EU:s regelverk kring cabotage och tar nu fram underlag för att kunna lämna fram ett förslag till Europaparlamentet kring hur han ser på hur reglerna borde se ut. En viktig utgångspunkt är de förslag på förändringar som Europeiska kommissionen lade fram 31 maj inom ramen för mobilitetspaketet ”Europe on the move”.

Inte tillräckligt skarpt

Enligt dessa så ska det framöver tillåtas ett obegränsat antal resor inom fem dagar för utländska transporter i ett EU-land istället för som idag maximalt tre inhemska transporter inom en sjudagarsperiod.

Det nuvarande förslaget är inte tillräckligt skarpt, menar han:

– Jag vill få bort det systematiska utnyttjandet av cabotagereglerna och den osunda konkurrens som det skapar. Jag är kritisk mot förslaget om de fem dagarna då jag inte tror att de innebär en hårdare reglering då det som verkligen spelar roll är att kontrollerna blir bättre.

Enligt honom är det viktigt att cabotagereglerna förenklas och att varje åkeri och chaufför vet vad som gäller.

Väntar på kombidirektivet

Exakt hur han vill att de nya reglerna borde utformas har han dock inte kommit fram till än.

– Dels så har det lagts fram olika förslag som kommer att påverka varandra - till exempel kör- och vilotider liksom utstationeringsdirektivet. Dessa frågor måste synkas med varandra. Sedan väntar jag på att kombidirektivet blir offentligt senare i september, det kommer att påverka min fråga.

I början av januari lägger Jens Nilsson fram sitt förslag till Europaparlamentet som får rösta på detta i juli. Ny lagstiftning träder i kraft tidigast våren 2019.