Mötesfria vägar håller sämre

Publicerad ons, 08/16/2017 - 11:21

Mötsfria vägar har minskat dödsolyckorna med 80 procent. Samtidigt så bryts de ned snabbare än traditionellt utformade vägar, visar en ny studie.

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat en stor andel högtrafikerade vägar i Sverige till så kallade 2+1-vägar.

Säkerhet i nivå med den på motorvägar kan på detta sätt åstadkommas till en mycket lägre kostnad än vid en ombyggnation till motorväg eller vägbana med dubbla körfält.

Bryts ned fortare

En ny rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, visar nu att den nyare vägtypen bryts ned snabbare än traditionellt utformade vägar.

– Jämförelser har visat att utvecklingen av spårdjup ökade upp till 60 procent på de enfiliga sträckorna av mötesfria vägar. Det blir färre sidoförflyttningar av fordonen, vilket resulterar i slitage och att belastningen koncentreras till smala spår längs med vägsträckan, säger Terence McGarvey, forskningsingenjör på VTI.

Enligt studien så har fordonens begränsade utrymme att röra sig i sidled en stor påverkan på det ökade slitaget. På enfiliga sträckor av 2+1-vägar minskade sidoförflyttning med 24 procent bland lätta motorfordon och 19 procent bland tung trafik. Minskningen för 1+1-vägar är ännu större: 44 procent respektive 39 procent.

Kan behöva höja kraven

Och beroende av volymen på trafiken kan det därför behövas ökade tekniska krav i omvandlingen från en traditionell väg till mötesfri väg.

– För att minska nedbrytningen behövs en förbättrad design, till exempel breddade mitt- och sidovägrenar som ökar sidoförflyttning av fordon eller modifierade asfaltsblandningar som står emot deformation. Sådana åtgärder kräver dock större investeringsinsatser från början, säger Terence McGarvey.

Att använda ett undermåligt existerande slitlagret som en grund när man designar en mötesfri väg, kan öka slitaget med 30 procent.