Missnöje över trafikplanering i Sundsvall

Publicerad ons, 08/16/2017 - 10:22

Ett beslut om att minska bredden på väg 562 vid gamla E4:a och gå från två filer i vardera färdriktning till en, kommer att skapa problem, när fler fordon ska få plats på samma vägyta. Det menar Markus Sundström, vd för Sundfrakt i Sundsvall.

– En minskad yta asfalt skapar helt uppenbart problem när samma mängd fordon eller fler skall samsas. Att detta beslut dessutom tas och genomförs samtidigt som utvecklingen och byggnationer sker för fullt genererar ett ökat problem då även byggtrafiken skall samsas på en mindre yta, som under byggtider är ännu mindre, framhåller han.

Sundsvallsregionen har en bra tillväxt med investeringar från såväl stat och kommun som näringslivet. Detta betyder fler boende i såväl centrala Sundsvall som i regionen som helhet. Kommunen har en tydlig strategi att bygga fler bostäder för att möta det ökade behovet.

Krävs fler transporter

Men fler boende genererar fler personer som behöver förflytta sig inom regionen samt större behov av samhällsfunktioner som sophämtning, distribution av varor till butiker och underhåll av infrastruktur.

– Det är sådana funktioner som utförs av åkerier och entreprenörer för att samhället ska fungera. När en region växer är det av yttersta vikt att stadsplaneringen och infrastrukturen planeras ur ett långsiktigt, hållbart och brett samhällsperspektiv, säger Markus Sundström.

– Och samtidigt som denna positiva utveckling sker i regionen har beslut tagits som hämmar densamma.

Förbud mot farligt gods

Markus Sundström pekar på ett annat beslut som han menar hämmar  utvecklingen av näringslivet och miljön i regionen, där ett förbud att köra ADR-trafik (farligt gods) på Bergsgatan i centrum numera tvingar ut den trafiken via Birsta, åtta kilometer norr om Sundsvall.

Beslutet syftar till att öka säkerheten och minska den tunga trafiken längs Bergsgatan.

– I Birsta är trafiksituationen helt ohållbar som den är idag och att då även hänvisa farligt gods till området är direkt olämpligt. Det ger inga fördelar i form av ökad säkerhet, däremot skapar det längre transporter och ökade körtider, säger han.