Bergheden och Riedl vill stoppa kilometerskatten

Publicerad mån, 07/10/2017 - 08:47

Kilometerskatten måste stoppas. Det framhåller de moderata riksdagsledamöterna Sten Bergheden och Edward Riedl i ett gemensamt debattinlägg.

Läs mer här:

Kilometerskatten måste stoppas

”Det är väldigt tråkigt att regeringen nu väljer att fortsätta med förslaget om kilometerskatt numer kallad vägslitageavgift. Det är en skatt på avstånd som skadar jobb och tillväxt i hela Sverige. Dessutom slår den allra mest mot jobben utanför storstäderna. Så sent som i slutet av februari sa finansminister Magdalena Andersson (S) att det vore dumt att genomföra ett dåligt förslag. Men på regeringssammanträdet den 6 juli beslutade regeringen att Skatteverket, Transportstyrelsen och Trafikverket ska bistå regeringen i arbetet med att ta fram en kilometerskatt. Socialdemokraterna och miljöpartiet vill lösa miljöproblemen inom åkerinäringen och oschysst utländsk konkurrens med kilometerskatten. Faktum är att den inte löser något av dessa problem och det finns bättre förslag från oss moderater på båda dessa områden.

  1. Kilometerskatt är ingen miljöskatt som miljöpartister och sossar vill få gemene man att tro. Det är en skatt på avstånd utan hänsyn till miljöfarliga utsläpp. En lastbil som i framtiden går på el skulle drabbas lika hårt som gamla lastbilar som smutsar ner miljön. Istället för att premiera miljövänliga alternativ och teknisk innovation bestraffas avstånd. Att genomföra sådan politik i ett avlångt glest befolkat land i Europas utkant som dessutom är ett av världens mest handelsberoende gör att man bara tar sig för pannan.
  2. Kilometerskatt löser på inget sätt problemen med utländska åkerier som inte sköter sig som de ska. De som redan idag fuskar med skatter och avgifter kommer rimligen inte att betala en ny skatt heller. Istället kommer en kilometerskatt att lägga ytterligare börda på lasten för de svenska åkare och åkerier som redan idag sköter sig.
  3. Vi moderater har istället tagit fram förslag på ett system med gps-puck i alla utländska lastbilar och ett bomsystem i hamnar och vid gränsövergångar. Då kan vi säkra upp att skatter och avgifter betalas som de ska och att lagar och regler efterföljs. De som sköter sig ska inte bli utkonkurrerade av de som fuskar helt enkelt.
  4. För att minska miljöbelastningen och höja svensk konkurrenskraft är det istället bättre med längre och tyngre lastbilar. Det kommer att minska utsläppen dramatiskt och fortsatt premiera teknisk innovation av lastbilarna.

Ska åkerinäringen fungera och finnas kvar i Sverige måste den ha likvärdiga konkurrensvillkor och samhället måste ta krafttag mot den olagliga yrkestrafiken. Med en digital övervakning av yrkestrafiken kan lagar och regler upprätthållas samtidigt som skatter och avgifter kan drivas in. Vårt mål är att ingen åkare ska köra under omänskliga arbetsvillkor och att ingen lastbil ska kunna lämna landet utan att ha gjort rätt för sig. Kilometerskatten löser inget av detta utan måste stoppas där den hör hemma – I papperskorgen”.

 

Edward Riedl, Västerbotten, riksdagsledamot i trafikutskottet (M)

Sten Bergheden, Skaraborg, riksdagsledamot i trafikutskottet (M)