Anders Åkesson beklagar återupptaget kilometerskatteförslag

Publicerad mån, 07/10/2017 - 08:43

Centerpartiets transportpolitiske talesperson – riksdagsledamoten Anders Åkesson – tycker att det är djupt problematiskt att regeringen återupptar förslaget om en kilometerskatt för lastbilar.

- Som det sett ut tidigare gör man inga undantag för lastbilar som går på förnybara bränslen, utan straffar alla lastbilar, säger han till Svensk Åkeritidnings nätupplaga. Det är fel, och det hotar jobb och företagande i hela landet - särskilt på landsbygden där avstånden är störst.
Anders Åkesson har noterat att statsminister Stefan Löfven den senaste veckan har rest runt Sverige för att träffa vanligt folk.
- Men det är just utanför de stora städerna som en kilometerskatt kommer slå hårt mot näringslivet, säger Anders Åkesson. Då gäller det att regeringen inte bara besöker landsbygden, utan faktiskt driver en politik som får den att leva. Om regeringen menar allvar med klimatproblemen borde skatten belöna förnybara bränslen, inte bestraffa dem. Men en skatt baserad på avstånd ger inga incitament till miljöförbättringar. Bränslen borde värderas efter sin klimatnytta, men kilometerskatten skiljer inte på fossila och förnybara bränslen. - Vårt alternativ är att miljövänliga lastbilar ska gynnas ekonomiskt genom en klimatrabatt, så att valet blir enklare vid investeringar av nya miljövänliga fordon. Det är grön skatteväxling på riktigt!  
Anders Åkesson drar slutsatsen att det - eftersom beslutet togs under Almedalsveckan - är det uppenbart att regeringen vill att beslutet ska ”flyga under radarn”.
- Det är inte konstigt, eftersom såväl fackliga organisationer som industrin och branschföretagen är mot en avståndsbaserad kilometerskatt, säger han. Efter hård kritik drog regeringen tillbaka ett förslag om vägslitageavgift tidigare i år. Men nu plockas förslaget fram igen.