Bring uppfyller miljömål fyra år i förväg

Publicerad fre, 06/30/2017 - 07:16

Bring minskar sina koldioxidutsläpp med mer än 40 procent och uppnår därmed sitt miljömål fyra år i förväg.

2016 var ett framgångsrikt år för miljöarbetet inom Bring. Under året reducerade bolaget sina koldioxidutsläpp med 10 procent. I och med 2016 års goda resultat uppnådde Bring sitt miljömål att reducera koldioxidutsläppen med 40 procent fram till 2020 redan fyra år i förväg.

- Vårt fina resultat beror på flera faktorer; bland annat har en stor omställning till HVO och annat höginblandat drivmedel skett på både egna och underleverantörers fordon, vilket har bidragit till koldioxidreduktionen, säger Catherine Löfquist, miljöchef i Bring. Dessutom har vi under 2016 bytt ut en stor del av vår egen fordonsflotta och fortsatt att arbeta fokuserat med sparsam körning hos våra chaufförer.
I linje med Brings vision att vara världens mest framtidsinriktade post- och logistikoperatör är nu ett nytt ambitiöst miljömål framtaget: Innan 2025 skall Bring endast använda förnybar energi till sina fordon och fastigheter.

- Målet känns både motiverande och utmanande och kommer kräva att vi fortsätter arbeta brett med bilen, bränslet och beteendet, säger Catherine Löfquist, samtidig som hon understryker att lösningar i större skala för förnybar energi måste vara konkurrensdugliga med fossilt.
En utmaning menar Bring, är att de förnybara drivmedlen inte behandlas på samma sätt som de fossila. Exempelvis ställs hållbarhetskrav på förnybara drivmedel som i motsvarande utsträckning inte ställs på de fossila bränslena.

- Det gör att de förnybara alternativen aldrig får en chans att utmana fossila drivmedel på riktigt, säger Catherine Löfquist. Det får inte vara så att förnybara bränslena konkurrerar med varandra istället för med det fossila.
Det finns många olika sätt att tackla klimatutmaningarna. Förnybara drivmedel är ett sätt, investering i den nyaste fordonstekniken en annan. På lokal nivå tror Bring att införande av miljözoner i städer kan komma att innebära inte bara ett bättre klimat, utan även öka hälsan hos invånarna.

Då blir det lika för alla, och då är det upp till oss som logistikaktörer att hitta klimatsmarta lösningar, säger Catherine Löfquist.
Mål och resultat gäller för hela Posten Norge koncernen som Bring är en del av.