Varuleveranser nattetid kan bli möjligt tror forskare

Publicerad ons, 06/07/2017 - 14:13

En ny studie från KTH visar att det kan vara möjligt att utföra varuleveranser även nattetid i citykärnor. Flera åtgärder kan sänka de störande ljuden, som hittills hindrat nattliga transporter.

Varuleveranser till vissa typer av affärer i svenska storstäder, som matbutiker och restauranger, är idag bara tillåtna mellan 06-22 på grund av att ljud från dessa stört boende.

En pilotstudie som genomförts av bland andra Anna Pernestål Brenden, forskningsledare vid Integrated Transport Research Lab på KTH och forskare inom akustik, transporteffektivitet och samhällsekonomiska analyser, visar att det skulle kunna gå att minska de störande ljuden riktigt ordentligt och att det därmed kan öppnas en möjlighet för att också ändra på lagstiftningen framöver.

Tystgående lastbilar användes

I studien som pågick under ett och ett halvt år i centrala Stockholm har mer tystgående lastbilar använts. Bland annat har en av lastbilarna använt naturgas som bränsle, medan en är ett hybridfordon där eldriften kopplats in automatiskt så fort lastbilen angjort innerstaden.  

Anna Pernestål Brenden menar att mycket kan göras för att minska de störande ljuden. Utöver mer tystgående bilar så utgör rullburar med gummihjul en förbättring, då det är främst de ljud dessa skapar som stört de boende tiddigare. 

– Man kan också lägga en annan typ av asfalt, en tystare sådan, runt butiker. Det går även att jämna ut marken för att göra lastning och lossningar tystare, säger hon.

Fyra gånger så många

För att hinna leverera i tid är lastbilarna idag tvungna att köra under morgonrusningen. För varje lastbil som gör nattliga leveranser kan tre lastbilar plockas bort från trafiken i morgonrusningen, då det krävs fler lastbilar för hinna få fram leveranserna i tid i den täta morgontrafiken. 

– Stockholm stad har visat ett intresse för en regeländring mot nattliga leveransen om mer miljövänliga och därmed tystare lastbilar används. Nattliga leveranser har en potential att öka åkeriernas möjlighet att övergå till mer miljövänliga lastbilar eftersom färre bilar då behöver köpas in, säger hon.

Forskningsarbetet involverar lastbilstillverkarna Scania och Volvo men även transportföretag, godsköpare, en matvarukedja samt en tillverkare av rullburar.