Minskade utsläpp med drygt 50 procent

Publicerad ons, 06/07/2017 - 15:50

DHL Freight Sverige har lyckats att minska sina utsläpp av koldioxid med 54 procent per tonkilometer. Skälen som anges bakom utvecklingen är ny teknik, förnyelsebara bränslen och ett nära samarbete med leverantörna.

Deutsche Post DHL var det första globala logistikföretaget att anta ett koldioxidmål. Målet var att minska CO2-utsäppen per tonkilometer med 30 procent mellan åren 2007-2020, vilket uppnåddes gobalt 2016.

DHL Freight Sverige uppnådde samma år en minskning med hela 54 procent.

Enligt uppgifter från företaget så utgjorde vanlig fossil diesel ca procent 99 procent av DHL Freight Sveriges inrikes bränslemix år 2008. Förra året stod den för under 10 procent.

– Det här är en fantastisk utveckling som möjliggjorts genom byte av fossila till förnyelsebara bränslen och då till främst HVO som producerats av tallolja och slaktavfall. DHL vill ligga i framkant och var först ut med att testa HVO100 i våra lastbilar, säger Ylva Öhrnell miljöchef på DHL Freight.

Sedan årsskiftet har innehållet i flera HVO-blandningar förändrats då Europas största tillverkare valt att ändra mixen av råvaror och numera använder restprodukt från palmolja.

– Vi vill fortsätta ställa om mot fossilfrihet men det måste ske på ett hållbart sätt så att vi inte skapar nya allvarliga problem. Inblandningen av palmoljerester riskerar att tvinga oss tillbaka till ökade utsläpp igen, då vi saknar andra bra och gångbara alternativ, säger Ylva Öhrnell.