”Geofencing löser inte allt”

Publicerad mån, 05/22/2017 - 15:49

Den 18 maj träffade infrastrukturministern bransch, kommuner och myndigheter för att följa upp frågan om hur man kan förhindra att tunga fordon används vid terrordåd. Förslaget geofencing är en god början, men behöver kompletteras enligt Ulric Långberg vid Sveriges Åkeriföretag.

Kort efter terrorattacken i centrala Stockholm i april samlade infrastrukturminister Anna Johansson företrädare för transportbranschen och andra berörda aktörer och organisationer för att hitta lösningar som kan försvåra att tunga fordon kapas och används i terrordåd.

Efter det har förslag på åtgärder som ska förhindra liknande terrordåd lämnats in till ministern.

– Engagemanget från branschen och kommunerna har varit stort. Många aktörer har tagit fram och delat med sig av en rad möjliga åtgärder att arbeta vidare med för att försvåra att tunga fordon används i terrordåd, säger Anna Johansson.

Den 18 maj träffade de ministern på nytt.

Geofencing ska demonstreras

Mötet resulterade i en överenskommelse med Scania, Volvokoncernen, Volvo Cars, Stockholm stad, Göteborgs stad och Trafikverket om att gemensamt ta krafttag kring digitala lösningar. Ett första steg är demonstrationer av geofencing under nästa år.

Att införa teknik som medför att endast tillåtna fordon kan köra inom ett geografiskt område medför absolut fördelar men räcker inte, menar Ulric Långberg, branschchef vid Sveriges Åkeriföretag.  

– Geofencing kan vara klokt då det kan freda några områden från obehörig trafik, vilket är bra, men det skyddar ju inte från att en lastbil som får vara i området kapas. Där krävs att fler tekniker tas fram för att få till ett tillräckligt skydd, säger han.

Lastbilar i centrum - en självklarhet 

Enligt honom är nummer ett att de lösningar som tas fram framöver ska ta sin utgångspunkt i att varor och gods måste levereras, och att det också måste vara självklart för parkeringsvakter, kommuner och andra aktörer att lastbilar inte befinner sig i stadsmiljön för nöjes skull.

– Vi har länge arbetat för att lyfta behovet av en säker och effektiv citylogistik, där lastningen och lossningen fungerar på ett sådant sätt att ingen utsätts för fara. Ju fler människor som bor och vistas i de centrala delarna, ju större behov av transporter har vi.

– Nu ska vi göra allt vi kan från branschen för att komplettera det redan pågående säkerhetsarbetet som utförs dagligen, säger Ulric Långberg.

"Visar svensk innovationskraft"

Anna Johansson berömmer initiativet:

– Jag är glad över att vi gemensamt går vidare med utveckling av tekniken kring geofencing. Detta är ännu ett exempel på svensk innovationskraft, där tekniska lösningar utvecklas i samverkan mellan myndigheter, kommuner och industri och bidrar till att både lösa samhällsproblem och stärka svensk konkurrenskraft, säger hon.

En gemensam styrgrupp för detta arbete kommer att bildas där Trafikverket ska sammankalla och leda styrgruppens arbete. Regeringen beslöt också samma dag att ge Trafikanalys förslag på åtgärder för säker användning av tunga fordon i urbana miljöer.

Delar av uppdraget till Trafikanalys ska redovisas till Regeringskansliet senast den 1 december 2017.