Automatiserad sopbil testas

Publicerad ons, 05/17/2017 - 16:21

Volvo Lastvagnar testar nu hur automatiserade fordon kan bidra till en säkrare och effektivare sophantering. Ett delmål är att skapa en bättre arbetsmiljö för förarna. 

Automatiken är i huvudsak densamma som används i den självkörande Volvolastbil som trafikerar Kristinebergsgruvan i norra Sverige sedan hösten 2016.

Sopbilen som nu testas läser kontinuerligt av sin omgivning och stannar direkt om det dyker upp ett plötsligt hinder i vägen. Samtidigt skapar automatiken också bättre förutsättningar för föraren att hålla uppsikt över vad som händer i närheten av fordonet.

– Att köra tunga fordon i tätbebyggda villaområden med trånga gator och oskyddade trafikanter, ställer naturligtvis väldigt höga krav på säkerheten även om farten inte är högre än normal gånghastighet, säger Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar.

Körs först manuellt 

Första gången den automatiserade sopbilen används i ett nytt område sker körningen manuellt samtidigt som rutten kartläggs med hjälp av sensorer och GPS. Nästa gång det är dags för samma sträcka vet bilen exakt hur den ska köra och vid vilka sopkärl den ska stanna.

Vid första stoppet med automatiken aktiverad kliver föraren ur hytten, går till bilens bakparti, kör fram sopkärlet och sköter soptömningen via knapptryckningar precis som det fungerar idag. Efter tömningen backar bilen själv till nästa soptunna efter förarens kommando. 

– Genom att backa bilen kan föraren hela tiden vara i närheten av sopaggregatet istället för att behöva gå mellan bakparti och hytt varje gång bilen sätts i rörelse. Det sparar många steg på en arbetsdag, säger Hans Zachrisson, strategisk utvecklingschef på miljöföretaget Renova, som genomför testerna tillsammans med Volvo Lastvagnar.

– Och eftersom föraren slipper kliva i och ur bilen vid start och stopp minskar risken för arbetsskador som slitage på knän och leder, lägger han till. 

Kan själv gå runt hinder

Sensorerna övervakar hela sopbilens närområde. Om gatan skulle vara blockerad av till exempel en personbil kan sopbilen själv manövrera runt hindret förutsatt att det finns tillräckligt med utrymme på sidorna. 

Tack vare att automatiken optimerar växling, styrning och hastighet kan bränsleförbrukning och emissioner sänkas.

Det pågående samarbetsprojektet avslutas i slutet av 2017 och därefter väntar en noggrann utvärdering av funktionalitet, säkerhet och av hur den här typen av fordon accepteras av förare, andra trafikanter och kringboende.