Han är ny styrelseordförande i BDX

Publicerad fre, 04/28/2017 - 07:50

Vid årsstämman för Norrbotten-baserade BDX den 24 april avgick Mats Öhrlund efter åtta år som ordförande. Roger Åström från Öjebyn valdes till ny ordförande i bolaget, som är Sveriges största åkar- och maskinentreprenörägda bolag.

Roger Åström har lång erfarenhet från åkeribranschen. Han har bland annat varit åkare i 38 år, och har varit med på en stor del av den resa som har lett fram till dagens moderna BDX.

– Jag har varit delägare i Nederluleå lastbilscentral, som sedermera blev Lulefrakt sedan 1978. Jag har suttit i styrelsen för BDX Företagen i åtta år, vilket jag ser som en fördel för mitt mandat som ordförande, säger han.

Roger Åström tar över ordförandeskapet i ett företag som under det senaste året har vänt ett minusresultat till vinst.

– Med ett minusresultat från 2015, var vi tvungna att anstränga oss ordentligt för att vända utvecklingen. Genom ett åtgärdsprogram och genom att skapa nya affärer, gav det inverkan för 2016 och kommer även att ge effekt för kommande år, säger Roger Åström.

En särskild kultur

Han menar att BDX har en speciell sammansättning och kultur:

– För mig är det här inte bara effektivitet utan visar på den kultur som finns i BDX. Vi har en unik sammansättning med närmare 270 medleverantörer som är ryggraden i vår verksamhet. Om vi har lönsamma medleverantörer, med den bästa utrustningen, kan vi erbjuda våra kunder sammansatta tjänster som skapar mervärde för kunden. Det är där vi vill vara.

Roger Åström ser möjligheter inom flera områden för BDX Företagen, när det handlar om att både förbättra sitt erbjudande och skapa en större lönsamhet för företaget.

– BDX Företagens styrelse är inga förvaltare utan vi har som mål att hela tiden utveckla företaget. Mitt arbete som ordförande är att leda styrelsen till kloka beslut, som sedan verkställs av vd, med målet att vi ska skapa kundnytta och ett lönsamt företag, säger han och fortsätter:  

– Vi har ett gott samspel mellan styrelse och vd vilket gör att vi hela tiden kan utveckla företaget. Fokus nu ligger på att utveckla vår rikstäckande logistik samt vår entreprenadverksamhet, bland annat inom järnvägstjänster.

Fick femårigt avtal

I början av 2017 erhöll BDX ett drifts- och underhållsavtal som löper på fem plus två år, för sträckorna Luleå-Murjek samt Haparandabanan. Avtalet sträcker sig över alla teknikområden, det vill säga bana, el, signal och tele (BEST).

– Att vi som första svenska privatägda företag får ett sådant här uppdrag är ett kvitto på att vår satsning på järnvägstjänster fungerar, säger Roger Åström.

Han är tydlig med att det måste finnas en långsiktighet i styrelsens arbete:

– Jag är ingen kvartalsekonom utan jag ser långsiktigt på vårt arbete att skapa ett starkt BDX. Min mamma sa redan när jag var liten "om du tar ett steg bakåt, kan du ta två steg framåt sen". Det här var när vi spelade kinaschack, men det är lika viktigt i strategierna kring företagsutveckling.

– Det gäller att ha sin strategi fastslagen och sedan arbeta utifrån den. Det är inte alltid som den till synes närmaste vägen är den rätta men om vi håller fast vid vår strategi kommer vi att nå målet, säger han.