APM Terminals satsar på omlastning i Göteborg

Publicerad ons, 04/26/2017 - 09:08

Den 1 maj inviger APM Terminals Gothenburg sin nya omlastningsterminal i Göteborg. Här ska bulkgods som fraktas med järnväg eller lastbil lätt kunna lastas om till containrar för vidare transport med fartyg. Därmed räknar APM Terminals Gothenburg med att stärka sin ställning som ledande hamn i Skandinavien.

Den nya omlastningsterminalen är en del i APM Terminals Gothenburgs nya investeringsplan på 250 miljoner kronor. Framför allt är den tänkt att attrahera skogs- och stålindustrin, som idag transporterar stora delar av sina volymer med lastbil eller järnväg och som söker snabbare transportsätt i sin försörjningskedja.
- Eftersom vi är den hamn i Sverige som har flest fartygslinjer till stora delar av världen och dessutom direktlinjer till både Asien och USA, räknar vi med att terminalen är intressant för flera nya kunder som snabbt vill få ut sitt gods sjövägen, säger Morten Brühl, kommersiell chef i APM Terminals Gothenburg.
Den nya omlastningsterminalen är ett samarbete mellan APM Terminals Gothenburg, som står för investeringen, och gods- och omlastningsföretaget Mimab, som kommer att hantera omlastningen.
- Vi har funnits som stuffterminal på APM Terminals område sedan 2014 och ännu längre i hamnen, säger Michael Bergman, vd i Mimab. Nu växlar vi upp och utökar våra tjänster mot skogsindustrin och svensk tillverkningsindustri.
Tomma containrar kommer att beställas via rederierna och stå beredda i APM Terminals Gothenburgs tompark. När gods kommer med lastbil eller järnväg, körs det hela vägen in till den nya omlastningsterminalen. Där placeras en gummimatta under godset, som sedan skjuts in i en container. Allt går på mindre än en minut. Därefter körs de fyllda containrarna direkt ner på terminalen.
Genom den nya tjänsten hoppas man bli ett attraktivt alternativ för stora branscher som till exempel stål- och skogsindustrin.

- De årliga exportvolymerna av bara sågat virke ligger på cirka 13 miljoner kubikmeter, vilket skulle motsvarar 280 000 containrar om allt skulle gå med fartyg, säger Morten Brühl. Det ska jämföras med att vi hanterar totalt ungefär 780 000 containrar på ett år.
Den nya omlastningsterminalen är öppen för allt bulkgods och kan flyttas över till containrar.