Ny teknik kan minska luftmotståndet

Publicerad tis, 03/28/2017 - 11:43

Forskare vid KTH har funnit att plasmateknik kan sänka bränsleförbrukningen med upp till fem procent. Tekniken har aldrig förut prövats i Sverige.  

Vid sidvindar uppstår en bromsande effekt på lastbilen. Det är den typen av luftmotstånd som KTH-forskarna nu har studerat vilket har resulterat i den nya plasmatekniken och en vetenskaplig avhandling.

– Det behövs inte särskilt mycket sidvind för att effekten ska uppstå. Vid en hastighet av 90 kilometer i timmen motsvarar en vinkel på fem grader, en sidvind på cirka två meter per sekund, säger Henrik Alfredsson, professor i strömningsfysik på KTH och handledare för projektet.

Forskarna har genomfört en experimentell studie av en aktiv teknik för strömningskontroll. Det slutliga målet för tekniken har varit att minska den strömningsseparation som sker vid A-stolpen på långtradare.

Kan minska med 20 procent

Vid vindtunnelprov med en modell av en långtradare som genomförts tillsammans med Scania, såg man redan vid små anfallsvinklar ett minskat luftmotstånd, och vid vinklar över fem grader erhölls en nettoeffekt. Vid nio grader kan luftmotståndet minskas med uppemot 20 procent.

Per Elofsson, teknologie doktor och aerodynamisk specialist på Scania, tillägger att en ytterligare optimering av tekniken förhoppningsvis kan ge bränslebesparingar på uppemot fem procent.

– Då blir det mycket intressant att använda tekniken på framtida lastbilsgenerationer.

Forskningsprojektet har finansierat av Energimyndigheten, och har varit ett samarbete mellan Scania och institutionerna farkost och flyg samt mekanik på KTH.