BDX får största privata järnvägsentreprenaden någonsin

2017-02-08 22:51

I oktober i år tar BDX över drifts- och underhållsarbetena på järnvägssträckorna Luleå – Murjek och Haparandabanan.
Det är första gången någonsin som ett svenskt privatägt bolag får ett uppdrag av den här digniteten.

Avtalet har ett sammanlagt värde på cirka 300 miljoner kronor och innebär närmare 40 nyanställningar.
Det framgår av pressinformation från BDX.
Drifts- och underhållsavtalet löper på fem plus två år och gäller för sträckorna Luleå–Murjek, 145 km och Haparandabanan (Boden–Haparanda), cirka 160 km. Haparandabanans del mellan Kalix och Haparanda är relativt nybyggd, övrig sträckning har rustats upp de senaste åren. Haparandabanan är en internationellt viktig järnvägslänk mellan Sverige och Finland, vidare in i Ryssland.
På sträckningen mellan Malmberget och Luleå går tio tåg per dygn från LKAB:s anläggning i Malmberget, tillsammans med persontrafik. Kraven på ett gott drifts- och underhållsarbete ökar med längre och tyngre tåg på sträckan.
- Självklart är det ett utmanande uppdrag både med tanke på det ökade slitaget och med en intensiv trafiksituation, säger Robert Eriksson, affärschef Rail i BDX. För båda järnvägssträckorna ligger det i vårt uppdrag att utföra besiktningar, förebyggande och avhjälpande underhåll samt vintertjänster.
Uppdraget sträcker sig över alla teknikområden, det vill säga bana, el, signal och tele (BEST).
- För vår del innebär det här att vi även måste förstärka organisationen med upp till 40 nya medarbetare – arbetsledare, besiktningsmän, eltekniker, signaltekniker, bantekniker/anläggningsarbetare, säger Robert Eriksson. Och det här är ett arbete som vi måste dra igång idag för att ha en professionell organisation på plats den dagen vi tar över.
Att BDX som ett av de första svenska privatägda företag får ett sådant här uppdrag är något som Robert Eriksson ser som ett kvitto på att BDX satsning på järnvägstjänster fungerar.
- Det är både hedrande och roligt men samtidigt är det så att vi har en lång erfarenhet från olika järnvägsprojekt som spelade en avgörande roll i tilldelningsbeslutet, säger Robert Eriksson. Trafikverket ställer höga krav och dem kunde vi uppfylla.