Fyra tar över Arlas mellantransporter

2016-01-19 08:15, Uppdaterad: 2016-01-21 12:06



Bring, Metab, EA Åkeri och Tommy Nordbergh Åkeri är vinnarna i Arlas senaste upphandling av mellantransporter. Det handlar om att transportera Arlaprodukter mellan anläggningarna, främst från specialmejerierna Götene, Linköping och Falkenberg. Avtalen skrevs på i slutet av förra veckan.

Schenker har kört Arlas mellantransporter sedan början av 2000-talet, men med nya villkor i branschen och ändrade logistikförutsättningar för Arla var det nu dags för en ny transportupphandling, menar Mikael Schultz, transportdirektör på Arla.
– Vi har verksamhet i hela Sverige och förutsättningarna är olika på våra mejerier. Därför kan det vara svårt för en och samma aktör att sköta alla transporter, säger han till Svensk Åkeritidning.
 
Mellantransport är de transporter av färdiga produkter som utförs mellan Arlas anläggningar, främst produkter från Arlas specialmejerier i Sverige: Götene, Linköping och Falkenberg till de distribuerande mejerierna i Jönköping, Stockholm och Sundsvall. I mellantransporter ingår även transport till våra kunders centrala lager; Ica, Coop, Axfood och Lidl och all distribution av ost från anläggningen i Götene.

Totalt handlar det om en volym på cirka 400 miljoner kilo per år. De nya avtalen börjar gälla den 16 maj.

De här kommer att sköta Arlas mellantransporter
 
·      Bring – all linjetrafik.
·      METAB  – chartertrafik Sundsvall.
·      EA Åkeri Skara – chartertrafik Götene.
·      Tommy Nordbergh Åkeri – chartertrafik Linköping och Jönköping.
 
Charter innebär att Arla ansvarar för ruttupplägget och köper hela transporten. Linjetrafik innebär att Arla ”åker med” i transportörens befintliga linje och endast köper en del av utrymmet på lastbilen.