Duo 2-ekipaget rullar igen

2015-12-15 08:25, Uppdaterad: 2015-12-16 08:37

En och annan vägfarare som trafikerar sträckan Malmö – Göteborg kommer snart att få se en gammal bekant igen. Det är Kallebäcks 32 meter långa dubbeltrailerekipage som åter kommer ut på rull men under nya dispenser. Men denna gång dras den av senaste generationens Volvo FH16 750, och detta kommer att ske även under dagtid.

 

200 kubiks möjlig lastförmåga och 80 tons tågvikt fördelat på 11 axlar är imponerande, men ändå inget nytt. Projekt Duo 2-trailer rullade tidigare hos DB Schenker och Kallebäcks Transport AB från februari 2012, en testtrafik som pågick under tre år. Totalt 250 tur- och returresor avverkades på sträckan Göteborg-Malmö nattetid mellan 19.00 och 06.00 fram till att tillståndstiden löpte ut april 2015 och projektet parkerades. Resultaten visade då att koldioxidutsläppen kunde minskas med 27 procent per ton och kilometer jämfört med ett traditionellt trailerekipage.
Nu är projektet Duo 2-trailer igång igen efter att en ny dispens utfärdads från Transportstyrelsen.
─ Vi har fått föreskrifter och allt sådant färdigt och kör igång på tisdagen den 15:e, berättar Mikael Carlsson, delägare i Kallebäcks Transport AB.
─ Försöken kommer att fortsätta för att vi ska kunna se hur ekipaget upplevs på vägarna och hur man kan få ner förbrukning och utsläpp, fortsätter Mikael Carlsson.
Denna gång slipper man dessutom den särskilda hastighetsdispensen, något som istället ligger under en och samma föreskrift. En annan fördel är att det heller inte finns någon föreskrifter om vilka tider fordonskombinationen får rulla. Istället för som tidigare då man bara fick köra mellan19.00 och 06.00 kan ekipaget framföras under dygnets alla timmar om man så vill eller behöver.
 

 

─ Det är mycket bättre för vår del och speciellt för chaufförerna som känt sig lite pressade för att vara tillbaka före 06.00, säger Mikael Carlsson och menar att trafikstörningar direkt kan rubba tidsschemat och skapa stress hos förarna.
Men något tvåskift på ekipaget blir det inte.
─ Nu kör vi ändå bara nattetid då de flesta gör så inom styckegodssidan men vi kan åka tidigare eller komma hem senare vid behov.
Dragfordonet uppdateras till det senaste som marknaden har att erbjuda. En Volvo FH16 750 6x4, euro 6 förstås. Den är utrustad med det mesta som bland annat den nya tandemaxellyften.
Duo2-projketet är ett samarbete mellan näringsliv, universitet och myndigheter med mål att effektivisera transporterna och bidra till minskad klimatpåverkan.

Text: Bosse Norvinge