Elspårdrift demonstrerades

2014-12-16 11:25, Uppdaterad: 2014-12-18 08:32



Företagen bakom försöksprojektet att bygga ett elspår mellan Arlanda flygplats och Rosersbergs logistikområde demonstrerade nyligen tekniken på testbana. Att strömtillförseln från elspåret, via en släpsko, till ett fordon fungerar visade man med att driva lampor på el från spåret.
– I vår kommer besked om ifall vi kan gå vidare med ett skarpt försök med lastbil till 2016, säger Sofia Lundberg på WSP, som är ett av företagen bakom projektet.

350 meter spår har lagts på en testbana utanför Rosersberg. Här finslipas nu tekniken som innebär att ström förs över från elspåret via en släpsko på en hävarm till en bil eller en lastbil. Att strömmen kommer från marken och inte från luftburna ledningar gör det möjligt för såväl persontrafik som tung trafik att använda tekniken.

Avsikten är att man till våren 2016 ska köra flyggods mellan Arlanda och Rosersbergs logistikområde. Detta med en DAF-lastbil försedd med hjulmotorer.
– Den typen av navmotorer kan användas i olika utsträckning, allt från på en enstaka pusheraxel på trailern till samtliga hjul, säger Peter Knutsson på NCC och fortsätter:
– En typisk linjebil som går mellan Stockholm och Malmö kör i snitt 24 000 mil per år. Kunde man köra sådana sträckor fossilfritt hade det varit en stor miljövinst.